Horecabezoek groeit sterk door deze zomer
Analyse – De groei in horeca zet deze zomer door, terwijl thuisbezorging lijkt te stabiliseren. Die twee conclusies zijn te trekken uit het meest recente Visit Report van Datlinq.
Het Visit Report P7 heeft de periode van 21 juni tot 18 juli in kaart gebracht. Geanalyseerd zijn de bezoeken van consumenten aan detailhandel- en out-o-homelocaties. In de betreffende periode waren de horeca en retailsectoren bijna volledig open.
Stijging horeca zet door
Nadat er in mei aanvankelijk een daling was te zien in de bezoeken aan de horeca, werd er vanuit gegaan dat ze in P7 zouden stijgen. En dat gebeurde ook; in P6 waren er ongeveer 8,1 miljoen bezoeken aan de horeca, in P7 lag dit aantal op 10,9 bezoeken. Het aantal ligt nog steeds onder het niveau van P7 2020, toen de stijging na de versoepelingen een stuk meer vaart had, laat Datlinq weten. De segmenten ‘leisure’ en ‘fastservice’ deden het relatief beter dan de andere segmenten in P1 tot en met P7.
Detailhandel
De bezoeken aan de detailhandel liggen in P7 een stuk hoger dan in P6, maar ook ten opzichte van de voorgaande jaren. Opvallend is dat de groei in bezoeken in P7 niet alleen over ‘food’ gaat, maar dat ‘non-food’ een enorme inhaalslag heeft gemaakt vanaf mei 2021. De detailhandel lijkt dus het beste jaar sinds 2018 te gaan hebben. Maar of dat is door te trekken tot het einde van het jaar, is de vraag
Thuisbezorging stabiliseert
Thuisbezorging lijkt een stabiele basis van 6 tot 7% te bereiken in P7. Waar de afgelopen perioden het aandeel van thuisbezorging leek te stabiliseren rond de 5% in de maaltijden thuis, valt de stap naar 6% zelfs extra op, want juist op het moment dat de horeca meer versoepelt groeit dit segment verder door. Uit de analyse blijkt dat het vooral de groep tot 50 jaar is die hieraan bijdraagt; zij lijken rond 10% te stabiliseren.
Bron: Datlinq
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Van Gelder gaat plantaardig maatwerk leveren
Introductie – Groente en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk gaat plantaardig maatwerk leveren voor horecaondernemers. Het gaat om duurzame, gezonde en plantaardige producten voor de zorg- en horecasector.
Lees berichtDrie op de vijf horecamedewerkers overweegt ontslag
Onderzoek - Drie op de vijf horecamedewerkers overwegen hun baan op te zeggen, zo blijkt uit nieuw onderzoek onder horecamedewerkers. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal verdrievoudigd.
Lees berichtGrapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam
Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.
Lees berichtHoreca Kassasysteem Mr. Winston wil internationaal groeien
Kassasystemen - Het Tilburgse bedrijf Mr. Winston heeft een investering van 600.000 euro opgehaald bij angel investors, waaronder Collin Crowdfund CEO Jeroen ter Huurne. Met het geld wil het in Nederland snelgroeiende horeca kassasysteem ook internationaal voet aan de grond krijgen.
Lees berichtGetir en merk Gorillas vertrekken uit Nederland
Bezorging - Getir heeft aangekondigd dat zij als bezorgbedrijf het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland en de Verenigde Staten gaat verlaten. Met het vertrek van Getir zal ook haar merk Gorillas uit Europa verdwijnen. FreshDirect, de dochteronderneming van Getir in de Verenigde Staten, blijft haar werkzaamheden voortzetten.
Lees berichtSchiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees bericht