‘Italiaanse keuken maakt Nederlander meest gelukkig’


Onderzoek – . Als het om de verschillende keukens van de wereld gaat, wordt de Nederlandse consument het meest gelukkig van de Italiaanse. In de top vijf van meest gelukkig makende gerechten staan nasi en stamppot echter bovenaan, gevolgd door pizza, spaghetti en lasagne. Dit blijkt uit een online onderzoek van Motivaction. Negen op de tien Nederlanders hebben vaste ontbijt- en lunchproducten waarvan ze gelukkig worden. 91 procent van de Nederlanders noemt desgevraagd één of meer producten waar ze bij het ontbijt gelukkig van worden. Buitenissig is dit geluk niet. Verse broodjes voeren de ranglijst van geluksproducten voor het ontbijt aan, gevolgd door koffie, een gekookt ei, een croissantje en kaas. Gemiddeld worden bij deze vraag maar liefst zes producten per persoon genoemd: een volle ontbijttafel dus. Eveneens 91% van de bevolking ervaart dit soort geluksbrengers bij de lunch. De productkeuze wordt dan zeker niet meer exotisch, maar wel hartiger. Verse broodjes blijven op de eerste plaats staan, gevolgd door kaas, gewone boterhammen, vleeswaren en een gebakken ei. Tosti’s staan met stip op plek zes. Ook hier worden per persoon gemiddeld zo’n zes producten genoemd. Avondeten Precies negen van de tien Nederlanders noemen één of meer keukens waar ze gelukkig van worden als het gaat om het avondeten. De Italiaanse keuken staat op de eerste plaats, gevolgd door de Hollandse, de Oosterse en de Mexicaanse. De Franse keuken, toch lang beschouwd als een van de beste ter wereld, komt niet verder dan plaats vijf. De ranglijst van gerechten wordt aangevoerd door nasi en stamppot, die hun toppositie deels danken aan de winterse veldwerkperiode van het onderzoek. Pizza, spaghetti en lasagne completeren de top vijf. Snoep en zoetwaren Als er één categorie van producten is waarvan op voorhand verwacht kon worden dat mensen er gelukkig van kunnen worden, dan is het die van snoep en andere zoetwaren. Die verwachting komt uit. En natuurlijk is chocolade met 58% de geluksbrenger bij uitstek. Drop (40%) volgt op gepaste afstand, en weer ver daarachter staan pepermunt en winegums met 21% op een gedeelde derde plaats.  Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden en werd uitgevoerd  naar aanleiding van de International Day of Happiness op 20 maart. 1.048 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Bron: Motivaction

Onderzoek – . Als het om de verschillende keukens van de wereld gaat, wordt de Nederlandse consument het meest gelukkig van de Italiaanse. In de top vijf van meest gelukkig makende gerechten staan nasi en stamppot echter bovenaan, gevolgd door pizza, spaghetti en lasagne. Dit blijkt uit een online onderzoek van Motivaction. Negen op de tien Nederlanders hebben vaste ontbijt- en lunchproducten waarvan ze gelukkig worden. 91 procent van de Nederlanders noemt desgevraagd één of meer producten waar ze bij het ontbijt gelukkig van worden. Buitenissig is dit geluk niet. Verse broodjes voeren de ranglijst van geluksproducten voor het ontbijt aan, gevolgd door koffie, een gekookt ei, een croissantje en kaas. Gemiddeld worden bij deze vraag maar liefst zes producten per persoon genoemd: een volle ontbijttafel dus. Eveneens 91% van de bevolking ervaart dit soort geluksbrengers bij de lunch. De productkeuze wordt dan zeker niet meer exotisch, maar wel hartiger. Verse broodjes blijven op de eerste plaats staan, gevolgd door kaas, gewone boterhammen, vleeswaren en een gebakken ei. Tosti’s staan met stip op plek zes. Ook hier worden per persoon gemiddeld zo’n zes producten genoemd. Avondeten Precies negen van de tien Nederlanders noemen één of meer keukens waar ze gelukkig van worden als het gaat om het avondeten. De Italiaanse keuken staat op de eerste plaats, gevolgd door de Hollandse, de Oosterse en de Mexicaanse. De Franse keuken, toch lang beschouwd als een van de beste ter wereld, komt niet verder dan plaats vijf. De ranglijst van gerechten wordt aangevoerd door nasi en stamppot, die hun toppositie deels danken aan de winterse veldwerkperiode van het onderzoek. Pizza, spaghetti en lasagne completeren de top vijf. Snoep en zoetwaren Als er één categorie van producten is waarvan op voorhand verwacht kon worden dat mensen er gelukkig van kunnen worden, dan is het die van snoep en andere zoetwaren. Die verwachting komt uit. En natuurlijk is chocolade met 58% de geluksbrenger bij uitstek. Drop (40%) volgt op gepaste afstand, en weer ver daarachter staan pepermunt en winegums met 21% op een gedeelde derde plaats.  Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden en werd uitgevoerd  naar aanleiding van de International Day of Happiness op 20 maart. 1.048 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Bron: Motivaction

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nederlander gaat bewuster om met BBQ

Onderzoek - BBQ’en blijft in Nederland populair. Net als in voorgaande jaren maken negen op de tien Nederlanders jaarlijks minimaal één BBQ mee. En de meesten van hen doen dat  nog veel vaker. Bewuster BBQ’en is de trend, ook met minder verschillende dranken erbij. Kwaliteit haalt kwantiteit in. Dat schrijft Trendbox naar aanleiding van het derde Nationale BBQ...

Lees bericht


Suikerfeest biedt omzetkansen voor retailers

Onderzoek – Het suikerfeest, of het einde ervan, is geen moment waar retailers nu massaal op inspelen. Toch is het een feest waaraan veel geld wordt uitgegeven door moslims. Aan eten en drinken gemiddeld 55,60 euro per persoon, aldus onderzoek van Motivaction. Na een maand van vasten en bezinning, is komende zondag en maandag voor ruim een miljoen Nederlandse moslims tijd voor...

Lees bericht

Etnische supermarkten profiteren vooral van ramadan

Supermarkten - Turkse en Marokkaanse Nederlanders geven tijdens de vastenmaand ramadan meer uit aan dagelijkse boodschappen dan in de rest van het jaar. Bovendien geven zij dat geld niet uit in de reguliere supermarkten, omdat ze het assortiment te beperkt vinden. Dat blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau Motivaction heeft uitgevoerd naar het boodschappengedrag van Turkse en Marokkaanse Nederlanders tijdens de...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid