ME-AT lanceert plantaardige vleesvervangers uit eigen land


ME-AT the Alternative met plantaardige hamburger van veldbonen uit eigen land

Introductie - ME-AT the Alternative, dochteronderneming van Vion, introduceert als eerste bedrijf in de branche plantaardige vleesvervangers op basis van proteïnen uit Nederlandse veldbonen in de retail.

Nederland behoort binnen Europa tot één van de grootste afzetmarkten voor vleesvervangers. In Nederland lag de omzet van vleesvervangers op ruim 200 miljoen euro in 2021. Van alle Nederlandse consumenten koopt 55 procent wel eens tot regelmatig een vleesvervanger, schrijft Vion. De meeste producenten van plantaardige vleesvervangers gebruiken geïmporteerde soja als proteïnebron uit Zuid- of Noord-Amerika. ME-AT the Alternative kiest nu als eerste bedrijf voor een lokale aanpak en start de teelt van veldbonen voor eiwitproteïne in Nederland. Sinds september vorig jaar gebruikt ME-AT de eiwitopbrengst van de eerste 30 hectare veldbonen voor de productie van o.a. hamburgers op plantaardige basis. Dit jaar is de productie uitgebreid tot 60 hectare. Veldbonen, ook wel fababonen genoemd, bevatten vergeleken met andere peulvruchten de meeste eiwitten per hectare. Bovendien halen de planten stikstof uit de lucht en dragen ze bij aan extra biodiversiteit op de akkers.

ME-AT zet de proteïnen uit veldbonen om in een zogenoemd ‘getextureerd plantaardig eiwit (TVP)'. Dit is een essentiële stap voor succes. Deze heeft namelijk grote invloed op hoe een product aanvoelt in de mond. "Dit 'mondgevoel' bepaalt het genot dat je voelt als je iets proeft en zorgt dan ook voor een groot deel voor de waardering die de consument aan het product geeft,” aldus Willem Cranenbroek, directeur ME-AT.

Bron: Vion/@FoodClicks

Thea Smit, new product development en Willem Cranenbroek van Vion

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Sodexo streeft naar 33% plantaardig in 2025

Catering - In 2025 is minimaal 33% van de gerechten in Sodexo bedrijfsrestaurants volledig plantaardig. Dat laat de cateraar weten. Het is een van de kortetermijndoelen die onderdeel uitmaken van het internationale doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn.

Lees bericht

Wakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten

Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...

Lees bericht




REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid