Reiziger oprecht centraal in eerste Nederlandse Circle K shop


Overzichtelijk en gastvriendelijk is de nieuwe Circle K Bijleveld langs de A12 bij Harmelen

Interview - De eerste Circle K in Nederland is geopend. Tankstation Bijleveld langs de A12 bij Harmelen kreeg de primeur. De TotalEnergies-locatie Schiphol is inmiddels omgebouwd en  Reeuwijk volgt. In de aankondigingen van de ombouw van de voormalige TotalEnergies-stations werd steeds aangegeven dat de Circle K de reiziger centraal zet. Een claim die Alimentation Couche-Tard Inc. op zich niet uniek maakt. Toch ademt het tankstations langs de A12 een totaal andere sfeer. Je voelt je er oprecht gastvrij ontvangen. Wat is het dan dat Circle K zo bijzonder maakt?

De rode kleur afgezet tegen het houtkleurige interieur is niet specifiek anders dan wat andere retailers hebben gedaan. Rood is een kleur die binnen retail vaker is gekozen. De combinatie rood en wit maakt de communicatie van prijzen en aanbiedingen immers duidelijk en dat doet het ook bij de eerste Circle K. Toch draait het binnen Circle K niet alleen om prijzen. Het draait ook om mensen. Vooral om mensen en producten die de reis van de klanten moeten vergemakkelijken. Daarom worden er of mensen of producten afgebeeld, en geen toepassingen. Een rijdende auto of een beslagen autovenster voor raamdoekjes kom je er niet tegen. Dat is dus een ander verschil. Maar er is meer.

Hard

We hebben als @FoodClicks afgesproken op de dag van de officiële opening van station Bijleveld bij Harmelen. Aanwezig zijn Frits Morrema, director Market Development & Communication en Nathalie Baras, Vice President bij Circle K in Nederland. Over haar titel Vice President moet de van huis uit Belgische lachen, want bij Circle K gaat het niet om de baas. Het is bij de Canadese retailer ‘one team’. En dat is misschien een ander contrast met retailers of foodservicebedrijven, het gevoel ‘dat je het met elkaar doet’. Morrema: “Vanaf de allereerste dag heerst er een familiegevoel binnen Circle K. Tot de overname was afgerond (3 januari jl)  mocht Alimentation Couche-Tard niets doen op de locaties van TotalEnergies. De wens was bekend gemaakt dat de TotalEnergies Retail & Cards activiteiten in Duitsland en Nederland volledig zouden worden overgenomen en dat er een Joint Venture zou worden opgericht voor België en Luxemburg waarbij Circle K 60% belang zou krijgen. maar dat was het. Het was wachten op goedkeuring en hierna het definitief afronden van de verkooptransactie Maar toen die er eenmaal lag in de eerste week van januari ging het hard. Er was gelijk het gevoel ‘we doen het met elkaar’. En dat is gebleven en merk je aan alles. Het management dat op de winkelvloer komt en met mensen individueel spreekt. Geen lange overleggen op kantoor, maar oprechte belangstelling voor de medewerkers. Het management wil weten hoe het gaat in de shops en horen wat zij denken dat beter kan. Dat geldt ook voor de collega’s van de noordelijke landen die al langer bij Circle K behoren. Zij zijn oprecht betrokken en geïnteresseerd in de plannen die wij hier hebben. Circle K is wat dat betreft een echt mensenbedrijf.”

Maximale impuls

De TotalEnergies-locatie aan de A12 is omgebouwd naar het zogenaamde shopformat Horizon van Circle K. Een shopconcept dat op veel details anders is dan veel reguliere stations van andere partijen. Zo zijn de drie koffieautomaten met het eigen merk Circle K waar gasten zelf koffie kunnen bestellen, uitgerust zonder betaalfunctie. Alleen een bordje op de automaten verwijst dat de koffie bij de balie nog moet worden afgerekend. Morrema: “Wij vonden dat vreemd en dachten eerst dat moeten wij niet doen. Daar wordt misbruik van gemaakt. Maar wij hebben ons laten overtuigen door onze Scandinavische collega’s. En het werkt. Koffie op deze manier aanbieden is laagdrempelig en gastvrij. Bovendien zorgt het voor een snellere doorstroming bij de automaat”. Baras: “De enkeling die vergeet af te rekenen, het zal.” Belangrijk is wel dat de automaat omgeven wordt met producten die zich stuk voor stuk goed laten combineren met koffie. Hierdoor is er sprake van maximale impuls. In de aanloop naar het betaalmoment wordt er dus gemakkelijk iets extra’s meegenomen. Producten op veel verschillende plaatsen aanbieden is ook een duidelijk kenmerk van de shop. Zo liggen de candybars, de chips en andere snacks op minimaal twee, maar soms op wel drie verschillende plaatsen in de winkel. Alles is zo gepresenteerd en de route in de winkel is zodanig uitgezet dat de gast er wel tegenaan moet lopen. Zelfs de warme snacks zijn op twee plaatsen terug te vinden.

Unieke Hotdog

Topproduct van de snacks, of misschien wel van Circle K, is de hotdog. Morrema: “Vanaf dag één hoorden wij van alle kanten maar steeds weer: ‘En vergeet niet de hotdog’. Alsof het om iets heel speciaals ging. Wij dachten in eerste instantie waar gaat dit over? Maar de Circle K hotdog is heel speciaal. Niet alleen omdat de hotdog door zijn presentatie van een worst in een uitsparing in het broodje gemakkelijk onderweg en knoeivrij is te consumeren, maar het is de combinatie van broodje worst en saus, die hem speciaal maakt. De hotdog is in twee varianten verkrijgbaar; de normale en de pittige variant. Belangrijk voor de medewerkers is dat zij de saus gecirkeld in het broodje aanbrengen, zodat de saus gelijkelijk verdeeld over de hotdog terecht komt.” Volgens Baras is de hotdog van Circle K een absoluut uniek product en zie je dat al terug aan de verkopen in Harmelen. “Mensen komen er nu al speciaal voor langs en veel mensen die hier voor het eerst komen, moeten de hotdog nog proeven. En de grap is dat de mensen in de noordelijke landen ons al hadden verteld over het effect dat de hotdog zou brengen, maar wij hebben daar in eerste instantie een beetje lacherig over gedaan. Onterecht, het wordt een topper.”

Tanken is categorie

Waar Circle K ook in verschilt met veel andere tankstationlocaties is de wijze waarop wordt gecommuniceerd in de shop. Baras: “Bij ons gaat het om de mensen. En om tevreden mensen. En als het gaat om producten, zoals op de menuborden dan zie je wat je krijgt met helder vermelde prijzen. Alles overzichtelijk gepresenteerd om de reiziger te helpen in zijn keuze.” En die prijzen zijn heel billijk. “We zijn een retailer in de foodservicemarkt en daar handelen wij ook naar. Ook in het prijsbeleid. We zetten ook de resultaten in de shop centraal. Dat doen we in kwaliteit, in service en in prijs en door de klant centraal te zetten. Daarin verschilt Circle K ook van de meeste andere tankstations.

Voor Circle K is het tanken een bijzaak. Het is een categorie net als frisdranken. Je biedt het aan om de klant op het station zo volledig mogelijk te bedienen. Dat geldt straks ook voor alle brandstof alternatieven.”

Data zijn belangrijk

Ook over de logistiek is zorgvuldig nagedacht door Circle K. Klanten kunnen op diverse manieren de winkel binnenstappen en langs de counter lopen. Maar waar zij ook lopen ze komen altijd in contact met de producten. Mensen kunnen kiezen voor afrekenen bij de kassa en ook voor de selfcheckout. De stellingen waarop de producten liggen, staan niet alleen in een enkel geval haaks op de looprichting, maar zijn ook laag gehouden waardoor er een goed overzicht is van de winkel. Deze zogenaamde zichtlijnen maken het voor de klanten ook heel eenvoudig om te zien waar zich wat bevindt. Op veel stellingen zijn digitale promoborden geplaatst waarop duidelijk te zien is wat de aanbieding is. Van productaanbiedingen tot meal deals. De deals en de menuborden worden vanuit Polen aangestuurd en kunnen snel worden aangepast als voorraden of weersomstandigheden daarom vragen. Of alles op dezelfde manier wordt doorgevoerd op de andere twee pilotlocaties valt nog te bezien. Morrema: “In principe wel, maar alles bestaat uit losse modules, dus we kunnen altijd variëren. We moeten ook goed gaan kijken wat werkt en wat niet.” Baras: “We overleggen ook heel veel met de mensen in andere landen en luisteren hoe zij de zaken hebben aangepakt in het begin. We volgen ook de data. Data zijn bij ons heel belangrijk. Verwacht wordt van ons dat we alle data ook kennen. En dan niet de omzetten, maar de aantallen. Want omzetten kun je sturen als je de aantallen kent.”

Belangrijke kernwaarden

Van de mensen binnen Circle K in Nederland wordt feitelijk alleen passie gevraagd voor het werk. Baras: “We werken hier vanuit vier belangrijk kernwaarden: One team, take ownership, do the right thing en play to win. Daarmee geven we aan dat iedereen binnen de shop verantwoordelijk is voor zijn of haar taak. Dat bepaalt in hoge mate het succes. En als er dingen anders moeten of beter kunnen, dan bespreken we dat en gaan we dat doen als het ook beter is. Want we doen de dingen om de beste te zijn voor onze klanten. En heel eerlijk: soms zie je ook goede voorbeelden bij andere bedrijven en dan zeggen wij ‘steal with pride’, want je hoeft je nooit te goed te voelen om goede dingen van anderen over te nemen.”

(Dit artikel is eerder verschenen in @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Nathalie Baras, Vice President bij Circle K in Nederland en Frits Morrema, director Market Development & Communication
De hotdogs zijn er ook in een pittige variant
Schermen bieden een overzicht van het assortiment
De centrale balie bij Circle K met ook een zelfscankassa
De hotdog waar mensen speciaal voor langskomen
De koffiecorner bij Circle K met koffie van eigen merk

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Family en Coffee Fellows als duo onder één dak bij AVIA Rilland

Formulenieuws – Een revolutionair dubbelconcept  noemen ze het bij AVIA Vollenhoven en dat is de invulling van het tankstation in Rilland ook.  Na een voorbereiding van anderhalf jaar én zes weken verbouwen heropent binnenkort de volledig vernieuwde locatie officieel met de cafetariaformule Family, gecombineerd met een counter voor de koffiespecialiteiten van Coffee Fellows.

Lees bericht


FEBO opent vestiging op Schiphol Plaza

Formulenieuws - Snackbarketen FEBO heeft haar deuren geopend op Amsterdam Schiphol Airport. De winkel van travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) is de eerste vestiging van het merk op een luchthaven in Nederland.

Lees bericht

TotalEnergies Bijleveld eerste Circle K store in Nederland

Tankstation – Het TotalEnergies station Bijleveld aan de A12 ter hoogte van Harmelen is voorzien van het Circle K store concept en is hiermee de eerste in Nederland. In slechts zeven dagen is de shop volledig omgebouwd en zijn de wereldwijd succesvolle Shop-, Food-, Drinks- & Coffee-concepten van het merk Circle K gelanceerd.

Lees bericht

Eerste van 100 24-uurs inleverlocaties statiegeld geopend

Statiegeld - Een primeur in Nederland: In Bunschoten-Spakenburg staat de eerste openbare statiegeldmachine waar je 24 uur per dag, 7 dagen in de week, oneindig veel statiegeldflesjes en -blikjes in één keer kan inleveren. Deze locatie is de eerste van de 100 die er in Nederland worden geopend in de buitenruimte.

Lees bericht


Schiphol vernieuwt Lounge 2 met nieuwe horecaconcepten

Luchthaven - Schiphol werkt aan de vernieuwing van Lounge 2, het gebied dat zich bevindt na de securitycontrole voor passagiers met bestemmingen veelal buiten Europa. Het horeca- winkelgebied krijgt een nieuwe inrichting, waarbij de beleving van passagiers centraal staat. Er wordt ruimte gemaakt voor nieuwe luxe merken en een vernieuwd aanbod aan horeca- en winkelmogelijkheden. 

Lees bericht

Circle K zet laatste puntjes op de I op station Bijleveld

Tankstation – Circle K, de formule van de Canadese retailer Alimentation Couche-Tard Inc., opent de deze week de eerste locatie op het tankstation van Bijleveld, langs de A12 bij Harmelen. Op dit moment worden de laatste pintjes op de I gezet. Zo wordt er onder andere nog een beeldbepalende 8-deurs drinkcooler in de locatie geplaatst.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid