Steeds meer bezorgservice, lunchrooms en strandpaviljoens; aantal cafetaria’s neemt af


Convenience - In Nederland zit het aantal bezorgservices, lunchrooms, strandpaviljoens en eetcafés in de lift. Daarentegen neemt het aantal selfservicerestaurants en cafetaria’s af. Na forse klappen in het aantal restaurants en pizzeria’s, laten deze locaties inmiddels weer herstel zien. Het aantal ijssalons, fastfoodrestaurants en foodkiosken lijkt in Nederland na jaren van groei over het hoogtepunt heen te zijn. Dit blijkt uit gegevens van Datlinq. Volgens het onderzoeksbureau groeit met name de full service branche hard ten opzichte van quick service. Vooral het aantal restaurants met nationale keuken op de menukaart zitten in de lift. Na de donkere jaren 2011-2014, openen deze restaurants nu weer hun deuren. Het aantal van 4764 restaurants in 2016 betekent ten opzichte van 2015 in aantal een groei van 5%. Het aantal pizzeria’s in Nederland laat volgens Datlinq dezelfde ontwikkeling zien. Nadat jarenlang ondernemers de deuren van hun pizzeria moesten sluiten, is er nu weer herstel. Zo staat het aantal pizzeria’s in Nederland nu op 668; een groei van 3% ten opzichte van vorig jaar. Ook het aantal restaurants met buitenlandse keuken (3%), het aantal eetcafés (4%) en strandpaviljoens (3%) blijft groeien. Stabiel Volgens Datlinq vertoont de quick service branche als geheel in Nederland in 2016 ten opzichte van vorig jaar een stabiele tendens. Er zijn echter quick service locaties die zich fantastisch ontwikkelen, waar bij anderen het aantal in meer of mindere mate afneemt. Zeer succesvol zijn de lunchrooms/tearooms in Nederland. Ten opzichte van 2015 is het aantal met 12% gegroeid en ten opzichte van 2010 zelfs met 74%. Ook afhaal/bezorging laat een spectaculaire groei zien met dit jaar 3% ten opzichte van 2015 en zelfs 94% ten opzichte van 2010. Na wat moeilijke jaren, is volgens Datlinq het aantal broodjeszaken ten opzichte van 2015 weer met 2% gegroeid. Hoogtepunt Een aantal quick service locaties lijkt na spectaculaire jaren inmiddels over hun hoogtepunt heen. Zo is na jarenlange groei het aantal mobiele verkooppunten van food (foodtrucks) dit jaar met 5% gedaald ten opzichte van 2015. Volgens Datlinq telt Nederland momenteel 1538 mobiele verkooppunten van food. Hetzelfde beeld bij de shoarma-, grillroom- en kebabzaken. Na jaren in aantal fors te zijn gegroeid, laat 2016 ten opzichte van 2015 een daling van 5% zien. Dit geldt ook voor het aantal internationale fastfoodketens in Nederland. Met een groei in aantal van liefst 8% ten opzichte van 2010, staat dit met 339 fastfoodrestaurants nu duidelijk stabiel. Ook een stabiele tendens in het aantal ijssalons. Na ‘booming’ jaren waarin per jaar tientallen ijssalons hun deuren openden, staat het aantal ijssalons in Nederland nu stabiel op 875. De cafetaria’s en snackbars in Nederland blijven de quick service locaties waar volgens Datlinq de klappen vallen. De in ons land 5602 cafetaria’s en snackbars zijn er opnieuw minder dan in 2015. Bron: @FoodClicks

Convenience - In Nederland zit het aantal bezorgservices, lunchrooms, strandpaviljoens en eetcafés in de lift. Daarentegen neemt het aantal selfservicerestaurants en cafetaria’s af. Na forse klappen in het aantal restaurants en pizzeria’s, laten deze locaties inmiddels weer herstel zien. Het aantal ijssalons, fastfoodrestaurants en foodkiosken lijkt in Nederland na jaren van groei over het hoogtepunt heen te zijn. Dit blijkt uit gegevens van Datlinq. Volgens het onderzoeksbureau groeit met name de full service branche hard ten opzichte van quick service. Vooral het aantal restaurants met nationale keuken op de menukaart zitten in de lift. Na de donkere jaren 2011-2014, openen deze restaurants nu weer hun deuren. Het aantal van 4764 restaurants in 2016 betekent ten opzichte van 2015 in aantal een groei van 5%. Het aantal pizzeria’s in Nederland laat volgens Datlinq dezelfde ontwikkeling zien. Nadat jarenlang ondernemers de deuren van hun pizzeria moesten sluiten, is er nu weer herstel. Zo staat het aantal pizzeria’s in Nederland nu op 668; een groei van 3% ten opzichte van vorig jaar. Ook het aantal restaurants met buitenlandse keuken (3%), het aantal eetcafés (4%) en strandpaviljoens (3%) blijft groeien. Stabiel Volgens Datlinq vertoont de quick service branche als geheel in Nederland in 2016 ten opzichte van vorig jaar een stabiele tendens. Er zijn echter quick service locaties die zich fantastisch ontwikkelen, waar bij anderen het aantal in meer of mindere mate afneemt. Zeer succesvol zijn de lunchrooms/tearooms in Nederland. Ten opzichte van 2015 is het aantal met 12% gegroeid en ten opzichte van 2010 zelfs met 74%. Ook afhaal/bezorging laat een spectaculaire groei zien met dit jaar 3% ten opzichte van 2015 en zelfs 94% ten opzichte van 2010. Na wat moeilijke jaren, is volgens Datlinq het aantal broodjeszaken ten opzichte van 2015 weer met 2% gegroeid. Hoogtepunt Een aantal quick service locaties lijkt na spectaculaire jaren inmiddels over hun hoogtepunt heen. Zo is na jarenlange groei het aantal mobiele verkooppunten van food (foodtrucks) dit jaar met 5% gedaald ten opzichte van 2015. Volgens Datlinq telt Nederland momenteel 1538 mobiele verkooppunten van food. Hetzelfde beeld bij de shoarma-, grillroom- en kebabzaken. Na jaren in aantal fors te zijn gegroeid, laat 2016 ten opzichte van 2015 een daling van 5% zien. Dit geldt ook voor het aantal internationale fastfoodketens in Nederland. Met een groei in aantal van liefst 8% ten opzichte van 2010, staat dit met 339 fastfoodrestaurants nu duidelijk stabiel. Ook een stabiele tendens in het aantal ijssalons. Na ‘booming’ jaren waarin per jaar tientallen ijssalons hun deuren openden, staat het aantal ijssalons in Nederland nu stabiel op 875. De cafetaria’s en snackbars in Nederland blijven de quick service locaties waar volgens Datlinq de klappen vallen. De in ons land 5602 cafetaria’s en snackbars zijn er opnieuw minder dan in 2015. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid