‘Vriesvers vlees als alternatief voor vers, zeker in opstartfase’


Horeca - Vers is in de horeca vaak favoriet. Opstarten en opschalen van de horeca wil je als ondernemer echter het liefst doen met zo min mogelijk risico op derving. Diepvries kan dan uitkomst bieden. Wie overschakelt op vriesvers van Smart Choice zal snel de voordelen zien én de klanttevredenheid behouden, is de overtuiging van Max Maassen, accountmanager Supply Solutions bij Bidfood Nederland.

Feitelijk is Maassen een soort pionier binnen de groothandel in Ede. Veel van de klanten van Bidfood gaan voor vers, maar hij gelooft in diepvries. In zijn optiek biedt diepvriesvlees vele voordelen ten opzichte van vers. “Het is efficiënter omdat verspilling tot een minimum wordt teruggebracht en de kwaliteit is veel constanter. Bovendien kan er veel sneller op- en afgeschaald worden bij veranderingen van weer of in reserveringen.” Maassen weet dat hij nog wel een missie heeft te volbrengen bij klanten en binnen Bidfood zelf. “Vers wordt toch vaak gezien als het ultieme als het gaat om kwaliteit, maar dat is vriesvers ook. Omdat er gebruik wordt gemaakt van ‘shock freeze’ in plaats van ‘slow freeze’ hebben de ijskristallen bij invriezen een veel minder groot effect op de vleesstructuur. Bij langzaam invriezen wordt de structuur van het vlees aangetast en verliest het product bij ontdooien vocht waardoor er smaakverlies optreedt. Bij shock freeze is daar geen sprake van omdat het vlees snel op extreem lage temperatuur wordt ingevroren. Hierdoor blijft het vlees tijdens en bij het ontdooien zijn malsheid behouden.”

Geen verspilling

Het ontdooien van vriesvers vlees wordt bij voorkeur gedaan in de koeling. Een proces dat zo’n 7 á 8 uur duurt. Omdat de producten geportioneerd zijn, is er naar behoefte te ontdooien. Maar zelfs wanneer er inschattingsfouten zijn gemaakt, of een reservering op het laatst niet doorgaat, dan zijn de producten nog niet verspild. Maassen: “Ook na ontdooien in de koeling zijn de producten nog goed houdbaar. Juist die combinatie van kwaliteitsbehoud en de beschikbaarheid van de producten op het moment dat ze nodig zijn, maakt het werken met vriesvers tot een enorm voordeel.”

Voordelen

De voordelen van werken met vriesvers zijn er volgens Maassen nu helemáál: “In een opstartfase zoals we die nu kennen zijn de voordelen legio. Het is nu toch vaak elke dag afwachten hoeveel gasten er komen en wat het weer doet. Veel horecabedrijven kunnen op het terras aardig wat mensen kwijt door de extra ruimte die gemeenten daarvoor hebben gegeven, maar als het weer omslaat is er binnen geen of beperkte plek. Dat maakt het inschatten lastig. Niet iedereen is ook gewend aan het werken met een groot terras. Je kunt ook niet afgaan op eerdere ervaringen, want een situatie zoals we die nu hebben kenden we eerder niet. Juist dan is het van belang financiële risico’s te beperken en daarbij kan vriesvers helpen. Het assortiment kan niet de belemmering zijn, want dat is breed genoeg: van hoogkwalitatief rundvlees tot lamsvlees en steaks en burgers. Niet voor niets noemen we de lijn Smart Choice, for smart chefs.” Naast deze lijn biedt de horecagroothandel nog een tweetal concepten aan: Bravour Premium en Jeffersons. De Bravour Premium lijn bevat een selectie aan producten van minimaal 120 dagen graangevoerde runderen en het merk Jeffersons is hét Amerikaanse concept met daarin verschillende soorten burgers van de runderrassen Angus en Hereford.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Sligro en De Buik gaan in de Randstad samenwerken

Samenwerking – Platform De Buik en Sligro slaan de handen ineen. Vanaf september gaan de groothandel uit Veghel en het culinaire platform samenwerken. Doel is om gezamenlijk de lokale foodcultuur verder vooruit te helpen middels verkiezingen en content.

Lees bericht


Pannenkoekenrestaurants doen het goed

Analyse - Pannenkoekenrestaurants in Nederland doen het goed . Door een efficiënte bedrijfsvoering, aantrekkelijke prijsstelling en gunstige locaties, weten zij blijvend mensen te trekken. Bovendien lijken personeelstekorten in deze branche niet aan de orde te zijn. Dat meldt ABN Amro in een analyse van de leisuremarkt.

Lees bericht

Dineren met ‘Le Petit Chef’ in Brasserie De Roode Leeuw

Horecaconcept – Amsterdam is een nieuw culinair concept rijker met ‘Le Petit Chef’ in Brasserie De Roode Leeuw.  Deze unieke dinershow combineert culinaire hoogstandjes met een verfijnde 3D-cinema. Na shows in onder andere Parijs, Londen en New York, is Amsterdam de volgende locatie waar mensen de show kunnen gaan zien.

Lees bericht

Shell Hellevliet wint ‘Lekkerste broodje langs de weg ‘24’

Verkiezing – Voor de tweede keer organiseerde Shell in samenwerking met Bakerstreet de Sandwich Competition in Nederland. De finale werd gehouden bij partner Bidfood in Foodyard Amsterdam. Finalisten van Shell-stations uit Nederland streden voor de titel ‘Lekkerste broodje langs de weg’. De winnaar is het team van Shell Hellevliet, gelegen aan de Rijksweg A12 bij Harmelen nabij Utrecht.

Lees bericht


ING Research: ‘Hand op de knip in horeca is tijdelijk’

Analyse – Ondanks dat de Nederlandse economie fors groeit, was de consument voorzichtig met het uitgeven van geld. Voor een deel is dat volgens ING Research te verklaren door de hoge inflatieperceptie bij de consument, maar ook het slechte weer speelde een rol. Vooral voor de horeca. De ontwikkelingen zijn in ieder geval tijdelijk. Over de tweede helft van het jaar...

Lees bericht

Verkoop vleesvervangers cateraars en horeca verdubbeld

Analyse - Plantaardige zuivel en vleesvervangers zijn in de afgelopen twee jaar fors gegroeid binnen foodservice. De totale verkoop van vleesvervangers aan catering en horeca is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld, zo laat ProVeg Nederland weten op basis van cijfers van Foodstep. Met name zuivel werd minder verkocht.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid