Winnaars FoodAwards 2023 bekend gemaakt
Verkiezing - Op kasteel Amerongen zijn woensdagavond de jaarlijkse FoodAwards uitgereikt. 12 introducties uit 2022 werden door de jury beloond met een FoodAward. De uitverkiezing van de FoodAwards is een initiatief van FoodPersonality en vond voor de 25e keer plaats.
De prijzen, waarmee jaarlijks de beste supermarktintroducties worden beloond, worden sinds 1988 uitgereikt. Medio april startte de campagne van de FoodAwards en werden consumenten opgeroepen om hun stem uit te brengen op hun favoriete genomineerde producten. Die campagne leverde ruim 25.000 stemmen op, waarna de jury - Thomas Douqué (Superunie), Michel Engelbertink (Jumbo) en Jort Scholten (Albert Heijn) - uiteindelijk 12 producten met een FoodAward kon belonen.
Deze editie van de FoodAwards volgt op een uiterst mager introductiejaar als gevolg van de uitdagende omstandigheden in de sector (onder meer hoge grondstofprijzen, hoge energiekosten en een snel oplopende inflatie). Daardoor besloten veel levensmiddelenfabrikanten het aantal introducties drastisch terug te schroeven, aldus FoodPersonality. De omzetbijdrage van nieuw geïntroduceerde producten was zelfs historisch laag, zo signaleerde het vakblad. De producten die desondanks aanspraak mogen maken op een FoodAward vertegenwoordigen daarmee het beste van wat A-merkartikelfabrikanten het afgelopen jaar op de markt hebben gebracht.
De winnaars (in alfabetische volgorde):
• Almhof Plantaardig Chocolade Mousse (Müller)
• Charlie’s Organics Sparkling Water (Charlie’s Organics)
• Chocomel Plant-Based (FrieslandCampina)
• Food2Smile Very Berry & Gimme Gummy Mix (Food2Smile)
• Hands Off My Chocolate Smooth No Milk (Hands Off My Chocolate)
• Holie Crunchy Muesli (Holie Foods)
• Knorr Veggie Wraps (Unilever)
• Kwekkeboom Oven & Airfryer Nacho Cheese Flavour Bloemkool Nuggets (NewForrest)
• Stegeman Omelet Plakjes (Stegeman)
• Verstegen Tafelgoud (Verstegen)
• Vienetta Dessert IJs Verjaardagstaart (Unilever)
• What the Fanta Pink (Coca-Cola)
Bron: FoodPersonality/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Ahold Delhaize wil Claude Sarrailh als opvolger van Wouter Kolk
Opvolging - Ahold Delhaize is voornemens om de van het Duitse Metro afkomstige Claude Sarrailh te benoemen tot eindverantwoordelijke voor Europa en Indonesië. Daarmee is de Fransman Sarrailh de opvolger van Wouter Kolk, die eerder dit jaar zijn vertrek bij Ahold Delhaize aankondigde.
Lees berichtWakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten
Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...
Lees berichtDuitse Edeka neemt deel De Groot Fresh Group over
Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.
Lees berichtJumbo opent Europa’s grootste mechanische verscentrum
Distributiecentrum - Deze week heeft Jumbo Supermarkten het gemechaniseerd centraal distributiecentrum (CDC) voor versproducten officieel in gebruik genomen. Hierdoor kunnen klanten van Jumbo rekenen op nog versere producten doordat deze artikelen na productie sneller in de winkel liggen.
Lees berichtAlbert Heijn gaat inzet servicebalies herzien
Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...
Lees bericht‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’
Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...
Lees bericht