Witte wijn meest populair en online wijnverkoop blijft beperkt


Onderzoek – Witte wijn is populairder dan ooit. De afgelopen tien jaar heeft het witte goud fors aan marktaandeel gewonnen, mede door mousserende wijn, zoals Prosecco. Opvallend ook dat de wijn gekocht in de winkel en niet online. Dat blijkt uit onderzoek van SAMR Marktvinders in opdracht van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). Ongeveer 10% van de wijn in volume wordt online aangekocht. Dit percentage is afgelopen jaren ongeveer stabiel gebleven. Het gaat dan om 7% van het aantal aankoopmomenten. Driekwart van alle aankoopmomenten van wijn vinden in de supermarkt plaats. SAMR Marktvinders deed afgelopen periode onderzoek naar de consumptie en aankopen van wijn in Nederland. Het onderzoek werd gehouden onder ruim 1100 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Onderzoeker Goos Eilander trekt op basis van de gegevens over de consumptiepatronen twee conclusies. Ten eerste drinkt ongeveer 81% van de Nederlander wel eens wijn. Dit percentage is gelijk aan eerdere jaren, de absolute groei is er dus uit.  Ten tweede geeft 51% van alle ondervraagden aan witte wijn te nuttigen. Afgezet tegen eerdere cijfers van de KVNW kun je hieruit concluderen dat er beduidend meer witte wijn gedronken wordt dan 10 jaar geleden. Uit de onderzoeksgegevens blijkt dat vrouwen vaker voor witte wijn en rosé wijn kiezen dan mannen. Voor zowel rood, wit als rosé wijn geldt dat het aantal glazen dat per keer genuttigd wordt, laag genoemd kan worden, namelijk rond de 1,7 glazen per consumptiemoment. Peter van Houtert, voorzitter van de KVNW: “Dit onderzoek onderstreept dat het totaalvolume niet verder groeit maar Nederlandse consumenten bewuster hun keuze maken. De cijfers passen ook helemaal bij onze inzet om optimaal te genieten van wijn, maar wel op een verantwoorde wijze”. Populaire landen Bij de landen van herkomst van de wijn is te zien dat Frankrijk nog altijd het belangrijkste land van herkomst is. Goos Eilander: “Zuid- Afrikaanse wijn is de stevige nummer 2 in de Nederlandse markt, Duitse wijnen en wijnen uit Zuid Amerika doen het nu wat beter dan voorheen. Dat geldt ook voor met name Italiaanse wijn, die ook in populariteit toenemen”. Overzicht marktaandelen: Frankrijk: 30% Spanje: 9% Italië: 9% Duitsland 6% Zuid-Afrika: 19% Chili 10% Australië 8% Rest: 9% Bron: KVNW Onderzoek – Witte wijn is populairder dan ooit. De afgelopen tien jaar heeft het witte goud fors aan marktaandeel gewonnen, mede door mousserende wijn, zoals Prosecco. Opvallend ook dat de wijn gekocht in de winkel en niet online. Dat blijkt uit onderzoek van SAMR Marktvinders in opdracht van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). Ongeveer 10% van de wijn in volume wordt online aangekocht. Dit percentage is afgelopen jaren ongeveer stabiel gebleven. Het gaat dan om 7% van het aantal aankoopmomenten. Driekwart van alle aankoopmomenten van wijn vinden in de supermarkt plaats. SAMR Marktvinders deed afgelopen periode onderzoek naar de consumptie en aankopen van wijn in Nederland. Het onderzoek werd gehouden onder ruim 1100 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Onderzoeker Goos Eilander trekt op basis van de gegevens over de consumptiepatronen twee conclusies. Ten eerste drinkt ongeveer 81% van de Nederlander wel eens wijn. Dit percentage is gelijk aan eerdere jaren, de absolute groei is er dus uit.  Ten tweede geeft 51% van alle ondervraagden aan witte wijn te nuttigen. Afgezet tegen eerdere cijfers van de KVNW kun je hieruit concluderen dat er beduidend meer witte wijn gedronken wordt dan 10 jaar geleden. Uit de onderzoeksgegevens blijkt dat vrouwen vaker voor witte wijn en rosé wijn kiezen dan mannen. Voor zowel rood, wit als rosé wijn geldt dat het aantal glazen dat per keer genuttigd wordt, laag genoemd kan worden, namelijk rond de 1,7 glazen per consumptiemoment. Peter van Houtert, voorzitter van de KVNW: “Dit onderzoek onderstreept dat het totaalvolume niet verder groeit maar Nederlandse consumenten bewuster hun keuze maken. De cijfers passen ook helemaal bij onze inzet om optimaal te genieten van wijn, maar wel op een verantwoorde wijze”. Populaire landen Bij de landen van herkomst van de wijn is te zien dat Frankrijk nog altijd het belangrijkste land van herkomst is. Goos Eilander: “Zuid- Afrikaanse wijn is de stevige nummer 2 in de Nederlandse markt, Duitse wijnen en wijnen uit Zuid Amerika doen het nu wat beter dan voorheen. Dat geldt ook voor met name Italiaanse wijn, die ook in populariteit toenemen”. Overzicht marktaandelen: Frankrijk: 30% Spanje: 9% Italië: 9% Duitsland 6% Zuid-Afrika: 19% Chili 10% Australië 8% Rest: 9% Bron: KVNW

Auteur: Steffen van Beek

Tags: kvnw wijn

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid