Aviko gaat met ketenpartners frietketen verduurzamen


Aviko gaat samen met vijf partners werken aan het verder verduurzamen van de waardeketen van aardappelfriet

Verduurzamen - Aviko gaat samen met een aantal partners werken aan het verder verduurzamen van de waardeketen van aardappelfriet. Samen met Derks Akkerbouw, AB Texel, Dasko Koel- en Vriestransport en Hutten Catering willen deze vijf partijen zich gezamenlijk inzetten om de CO2-uitstoot binnen de keten - van teler tot tafel - tegen 2030 net zero te krijgen.

Dat betekent dat de betrokken partijen de uitstoot van broeikasgassen in 2030 tot nul willen terugbrengen in de gehele keten. “En als tussendoel is onze frites klimaatneutraal in 2025. Dat is de heldere ambitie van onze samenwerking”, aldus Anouk Wentink, Sustainability Manager van Aviko . Het aardappelverwerkingsbedrijf heeft het initiatief genomen voor de samenwerking. Wentink roept andere ketenpartners op mee te doen: “Samen bereiken we meer, op weg naar ‘net zero frites’ van teler tot tafel.”

Delen

Wentink voegt toe dat de samenwerking tussen de vijf partners zich niet alleen richt op het reduceren van de CO2-uitstoot. Door ervaringen, middelen en best practices met elkaar te delen groeit het enthousiasme en de kennis om door te kunnen pakken en uiteindelijk naar net zero te gaan.

Monitoring

De monitoring en rapportage van de stappen die gezet worden, vindt plaats op basis van het Greenhouse Gas protocol, een wereldwijd erkend raamwerk voor het meten en rapporteren van broeikasgasemissies.

Bron: Aviko/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Online bestelde vega-snacks groeien met 24% bij Kwalitaria

Formulenieuws – Steeds vaker zijn er vegetarische snacks en gerechten te vinden o de menukaart van Kwalitaria. De cafetariaformule merkt dan ook de vraag naar alternatieven zonder vlees stijgen. In het eerste kwartaal van dit jaar, werden online 24% meer vegetarische gerechten besteld.

Lees bericht

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht



Chef-kok Edwin van Gent (UFS) wil chefs creatief uitdagen

Interview - Unilever Food Solutions (UFS) bracht in maart van dit jaar een wereldwijd onderzoek uit naar de belangrijkste Future Menu Trends. In totaal namen marktexperts én 1.600 chefs uit 20 landen deel aan het onderzoek. Uit de verzamelde informatie kwamen acht foodtrends naar voren. Drie daarvan wil UFS dit jaar onder de aandacht brengen van Nederlandse chef-koks. Maar chef-kok Edwin van...

Lees bericht

Too Good To Go redt 2,5 mln merkproducten met 100.000 pakketten

Voedselverspilling – Marktplaats voor voedseloverschotten, Too Good To Go, heeft in Nederland in minder dan een jaar tijd ruim 100.000 Magic Pakketten gered. Deze pakketten bevatten producten van fabrikanten die om verschillende redenen niet aan retailers kunnen worden verkocht. In plaats van ze weg te gooien, worden ze rechtstreeks bij de consument thuisbezorgd, waar ze een tweede leven krijgen. Na een pilot...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid