IKEA komt met ‘voordelig geprijsde’ plantdog
Formulenieuws – IKEA introduceert de plantdog, een plantaardige variant van de al veertig jaar bestaande populaire hotdog. Net als alle andere plantaardige opties in het IKEA Food aanbod, is deze nieuwe hotdog lager in prijs dan de kipvariant. Op die manier wil het Zweedse woonwarenhuis mensen stimuleren om te kiezen voor een plantaardig alternatief.
De receptuur van de plantdog is zo ontwikkeld dat de smaak en textuur overeenkomen met die van de kipvariant, zonder gebruik te maken van dierlijke ingrediënten. De plantdog is vanaf maandag 10 juli verkrijgbaar in alle IKEA bistro’s.
Alternatief
De plantdog is gemaakt van onder andere rijsteiwit, wortel, ui en zoete aardappel en bevat geen toegevoegde suikers. Marcel van Geijn, Food Manager IKEA Nederland: “We hopen zoveel mogelijk mensen positief te verrassen met de smaak van de plantdog. Als bekende, grote retailer heeft IKEA de verantwoordelijkheid om duurzame consumptie te stimuleren. Dit betekent dat we onze plantaardige alternatieven zo aantrekkelijk mogelijk moeten maken. Dit doen we niet alleen met de receptuur maar ook met de prijzen. Die zijn van onze plantaardige opties altijd lager dan die van hun vleesvarianten.”
Plantaardige eiwitten
IKEA breidt het aanbod van plantaardige opties continu uit. Momenteel bestaat het aanbod van warme gerechten in de IKEA restaurants voor vijftig procent uit vegetarische gerechten. Klanten konden in de bistro’s al kiezen voor de veggiedog (introductie 2018), plantaardig softijs en plantaardige en vegetarische Zweedse balletjes. Inmiddels kiest 28 procent van de klanten in het IKEA restaurant voor de vegetarische of plantaardige Zweedse balletjes in plaats van de vleesvariant. En in de bistro’s kiest volgens IKEA op dit moment 18 procent van de klanten voor de veggiedog in plaats van de kipvariant.
Bron: IKEA\@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Van Gelder gaat plantaardig maatwerk leveren
Introductie – Groente en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk gaat plantaardig maatwerk leveren voor horecaondernemers. Het gaat om duurzame, gezonde en plantaardige producten voor de zorg- en horecasector.
Lees berichtSodexo streeft naar 33% plantaardig in 2025
Catering - In 2025 is minimaal 33% van de gerechten in Sodexo bedrijfsrestaurants volledig plantaardig. Dat laat de cateraar weten. Het is een van de kortetermijndoelen die onderdeel uitmaken van het internationale doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn.
Lees berichtWakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten
Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...
Lees berichtFlora Professional introduceert plantaardige ijsmix
Introductie - Flora Professional komt met een nieuwe plantaardige ijsmix. Een zuivelalternatief voor professionals die op zoek zijn naar zuivel- en allergeenvrije mogelijkheden.
Lees berichtReiziger oprecht centraal in eerste Nederlandse Circle K shop
Interview - De eerste Circle K in Nederland is geopend. Tankstation Bijleveld langs de A12 bij Harmelen kreeg de primeur. De TotalEnergies-locatie Schiphol is inmiddels omgebouwd en Reeuwijk volgt. In de aankondigingen van de ombouw van de voormalige TotalEnergies-stations werd steeds aangegeven dat de Circle K de reiziger centraal zet. Een claim die Alimentation Couche-Tard Inc. op zich niet uniek...
Lees berichtKarma Kebab-oprichter Hidde Stolkwijk legt taken neer
Persoonlijk - Hidde Stolkwijk, één van de oprichters van vegan foodconcept Karma Kebab, heeft besloten zijn taken per eind mei neer te leggen. Wat hij hierna gaat doen is niet bekend. Stolkwijk maakt zijn vertrek bekend op Linkedin.
Lees bericht