Horeca bij golfclubs vaker in eigen beheer
Leisure – De golfclubs in Nederland hebben het lastig. Om het ledenverval per club en de teruglopende financiën op te vangen, stappen steeds meer golfclubs over op het organiseren van de horeca in eigen beheer. Dat schrijft Van Spronsen & Partners in een analyse over de Nederlandse golfbanen. Uit de cijfers blijkt dat het aantal holes de afgelopen vijf jaar weliswaar is toegenomen van 3.500 in 2013 naar 4.100 in 2018, maar dat het aantal golfers stabiel is gebleven. Per saldo betekent dit dat het aantal leden per club daalt. De horeca is na de inkomsten uit lidmaatschap de belangrijkste bron van inkomsten voor de club. Volgens een anlyse zou 17% van de omzet uit horeca-activiteiten komen. Om de inkomsten op peil te houden bij een dalend ledenaantal stappen golfclubs daarom over op het organiseren van de catering in eigen beheer. Dat kan door zelfstandig ondernemers neer te zetten of door de kantine volledig in eigen beheer te doen. Het aantal clubs dat hiermee is gestart is sinds 2014 met 13% gestegen, zo wordt gemeld. Lunch en diner zijn de eetmomenten waarop de meeste clubs zich vooral richten, maar een enkele club biedt ook ontbijt aan. Feesten Om extra omzet te realiseren biedt 61% van de golf- en horecafaciliteiten vergadermogelijkheden aan, of zijn geschikt als locatie voor feesten en partijen. In 2014 lag dit percentage nog op 56%. Ook wordt creatiever omgegaan met de menukaart. Zo hanteert ruim de helft van de golfclubs een menukaart met daarop ‘laagdrempelige’ gerechten die vaak te vinden zijn in grand-cafés. Denk hierbij aan hamburger, kipsaté, sparerib en schnitzel. 28% van de clubs hanteert een menu met daarop luxere gerechten en soms ook seizoensgebonden producten. De gemiddelde prijs van een hoofdgerecht is in vier jaar tijd gestegen van €16,- naar €17,50. Topgolf Voor een gezondere toekomst van de golfclubs hangt veel af of de terugloop in leden van de groep 41-50 jarigen zich komende jaren blijft voortzetten. In dit geval zal op basis van bevolkingsprognose in 2025 het aantal golfers nog met enkele procenten kunnen dalen. Volgens Van Spronsen & Partners zouden golfclubs een beter aansluiting moeten vinden met de jongere doelgroep. Een internationaal concept als ‘Topgolf’ zou daarbij beter aansluiten. Bij Topgolf gaat het niet alleen om een kennismaking met de sport golf, maar ook om een avondje uit met eten en drinken. Het fun-element speelt hierbij een veel grotere rol. Bron: @FoodClicks Leisure – De golfclubs in Nederland hebben het lastig. Om het ledenverval per club en de teruglopende financiën op te vangen, stappen steeds meer golfclubs over op het organiseren van de horeca in eigen beheer. Dat schrijft Van Spronsen & Partners in een analyse over de Nederlandse golfbanen. Uit de cijfers blijkt dat het aantal holes de afgelopen vijf jaar weliswaar is toegenomen van 3.500 in 2013 naar 4.100 in 2018, maar dat het aantal golfers stabiel is gebleven. Per saldo betekent dit dat het aantal leden per club daalt. De horeca is na de inkomsten uit lidmaatschap de belangrijkste bron van inkomsten voor de club. Volgens een anlyse zou 17% van de omzet uit horeca-activiteiten komen. Om de inkomsten op peil te houden bij een dalend ledenaantal stappen golfclubs daarom over op het organiseren van de catering in eigen beheer. Dat kan door zelfstandig ondernemers neer te zetten of door de kantine volledig in eigen beheer te doen. Het aantal clubs dat hiermee is gestart is sinds 2014 met 13% gestegen, zo wordt gemeld. Lunch en diner zijn de eetmomenten waarop de meeste clubs zich vooral richten, maar een enkele club biedt ook ontbijt aan. Feesten Om extra omzet te realiseren biedt 61% van de golf- en horecafaciliteiten vergadermogelijkheden aan, of zijn geschikt als locatie voor feesten en partijen. In 2014 lag dit percentage nog op 56%. Ook wordt creatiever omgegaan met de menukaart. Zo hanteert ruim de helft van de golfclubs een menukaart met daarop ‘laagdrempelige’ gerechten die vaak te vinden zijn in grand-cafés. Denk hierbij aan hamburger, kipsaté, sparerib en schnitzel. 28% van de clubs hanteert een menu met daarop luxere gerechten en soms ook seizoensgebonden producten. De gemiddelde prijs van een hoofdgerecht is in vier jaar tijd gestegen van €16,- naar €17,50. Topgolf Voor een gezondere toekomst van de golfclubs hangt veel af of de terugloop in leden van de groep 41-50 jarigen zich komende jaren blijft voortzetten. In dit geval zal op basis van bevolkingsprognose in 2025 het aantal golfers nog met enkele procenten kunnen dalen. Volgens Van Spronsen & Partners zouden golfclubs een beter aansluiting moeten vinden met de jongere doelgroep. Een internationaal concept als ‘Topgolf’ zou daarbij beter aansluiten. Bij Topgolf gaat het niet alleen om een kennismaking met de sport golf, maar ook om een avondje uit met eten en drinken. Het fun-element speelt hierbij een veel grotere rol. Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Restaurant Hemel & Aarde krijgt er een wijnbar bij
Horeca - Restaurant Hemel & Aarde in Utrecht krijgt er een bijdehand jong zusje bij. Half mei opent het team direct naast het restaurant een wijnbar.
Lees berichtSfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten
Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.
Lees berichtSchiphol vernieuwt Lounge 2 met nieuwe horecaconcepten
Luchthaven - Schiphol werkt aan de vernieuwing van Lounge 2, het gebied dat zich bevindt na de securitycontrole voor passagiers met bestemmingen veelal buiten Europa. Het horeca- winkelgebied krijgt een nieuwe inrichting, waarbij de beleving van passagiers centraal staat. Er wordt ruimte gemaakt voor nieuwe luxe merken en een vernieuwd aanbod aan horeca- en winkelmogelijkheden.
Lees bericht75% standruimte Gastvrij Rotterdam 2024 is verkocht
Vakbeurs - De belangstelling voor de 11e editie van Gastvrij Rotterdam, die van 23 tot en met 25 september 2024 wordt gehouden in Rotterdam Ahoy, is groot. Dit laat de organisatie weten. 75% van de beschikbare standruimte zou zijn verkocht.
Lees berichtMinder faillissementen in februari, maar horeca stijgt
Analyse - In februari zijn 26 minder bedrijven failliet verklaard dan in januari, meldt het CBS. Dat is een daling van 7 procent. De onderliggende trend van het aantal faillissementen is echter bijna 2 jaar stijgend. Relatief gezien werden er in februari de meeste faillissementen uitgesproken in de sector horeca.
Lees berichtStrandpaviljoenondernemers verwend met pizza bij opbouw
Strandpaviljoens - De strandpaviljoens zijn volop bezig met de start van het nieuwe seizoen. De tijdelijke locaties worden weer opgebouwd en de jaarrond paviljoens worden klaargemaakt voor het buitenseizoen. Dr. Oetker Professional speelde hierop in om een aantal van hen langs de Nederlandse kust te verrassen met warme pizza’s.
Lees bericht