Kerst leidt tot hoogste weekomzet supers ooit


Supermarkten blijven goed boeren door de lockdown van de horeca

Supermarkten – In de week voor kerst rekenden de supermarkten gezamenlijk voor €1.06 miljard af. Dat is een groei van +3.7% ten opzichte van week 51 in 2020. Het betekende de hoogste weekomzet ooit voor supermarkten en de derde keer dat de grens van 1 miljard werd doorbroken.

Het jaar 2021 is wederom een jaar van records voor de supermarktbranche, laat NielsenIQ weten. Het databedrijf meldt ook dat de aanhoudende veranderde omstandigheden vanwege COVID-19 de supermarkten geen windeieren leggen. Eerder dit jaar noteerden de supermarkten al een recordomzet in de week voor Pasen. Door de last-minute ‘harde’ lockdown vlak voor Kerst, die de horecabedrijven grotendeels dicht houdt, zocht de Nederlandse consument zijn toevlucht toch hoofdzakelijk tot de supermarkt.

Door de exceptionele ‘Kerstweek’ stevent de totale supermarkt omzet af op een jaaromzet rond de €44.6 miljard. De supermarktbranche groeit in 2021 dan circa met +1.7% t.o.v. 2020. Deze groei komt bovenop de groei van +9.1% die in 2020 werd gerealiseerd. Zowel in voedingsmiddelen als alcoholische dranken is een verschuiving naar thuisgebruik te zien. Daarnaast is het steeds meer ingeburgerde thuiswerken een belangrijke factor, schrijft NielsenIQ, bijvoorbeeld meer koffie drinken thuis, minder ‘on-the-go’ pakjes drinken of granenrepen. “Naast verschuiving van aankoopkanaal en consumptie-locatie, zien we dat de Nederlander zich steeds meer verwend”, aldus Jasper Bins, Retailer Lead bij NielsenIQ. “In meerdere categorieën zien we duidelijk een premiumization. Niet vreemd, want consumenten zoeken een vorm van compensatie voor de COVID-19 beperkingen waar ze mee te maken hebben” aldus Bins.

COVID-19 lijkt voorlopig nog niet uit het dagelijkse leven te verdwijnen en daar bovenop, zal inflatie een factor worden. Verhoogde grondstof-, transport- en energiekosten zullen deels terugkomen in de schapprijzen. Hierdoor zal de supermarktomzet een extra impuls krijgen, zo verwacht NielsenIQ.

Bron: NielsenIQ/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Wakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten

Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...

Lees bericht


‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’

Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...

Lees bericht


Al 45 Jumbo-locaties gestopt met tabaksverkoop

Supermarkt -  Jumbo bouwt de tabaksverkoop bij de servicebalies in de supermarkten langzaam verder af. Inmiddels zijn er zo’n 45 servicepunten zonder tabak, waarvan zo’n 25 verkooppunten bij franchisers. Supermarkten mogen nog tot 1 juli dit jaar tabak verkopen. Daarna moeten alle vestigingen vanwege een wettelijk verbod zijn gestopt.

Lees bericht


Vakcentrum: tabaksban supers in strijd met Europese Dienstenrichtlijn

Tabak - Het Vakcentrum heeft in een brief aan staatsecretaris van Ooijen van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) nogmaals bezwaar gemaakt tegen het voorgenomen verbod op verkoop van tabak in supermarkten. Het Vakcentrum verwijst daarbij naar het advies van de Raad van State waarin naar die Europese Dienstenrichtlijn verwezen wordt.

Lees bericht

Jumbo Supermarkten stopt met de vers vleespromoties

Supermarkten - Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Het gaat om de vers vleespromoties , niet die van vleeswaren.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid