Leerlingen bedenken ve-GO burger voor Vital4Skool


Schoolkantine – Leerlingen van St Michael College in Zaandam hebben een vegetarische burger bedacht. De ve-GO is een vegetarische burger met groentegarnering en een beetje saus op een bruin broodje en verkrijgbaar in de Vital4Skool kantine van de school. De burger volgde uit een wedstrijd van het Technasium, een opleiding met extra focus op onderzoek en ontwerpen. De wedstrijd werd begin dit jaar gestart toen leerlingen van het St Michael College de opdracht kregen een gezond product voor Vital4Skool te bedenken. Ruim 200 leerlingen deden mee. De leerlingen voerden als eerste stap marktonderzoek uit. Hierbij keken zij naar wat de leerlingen op school een lekker product zouden vinden dat ook gezond was. Het product moest ook aan verschillende eisen voldoen om ervoor te zorgen dat het in de schoolkantine van Vital4Skool kon worden opgenomen. Van belang was tevens dat het product moest voldoen aan de richtlijnen van het Voedingscentrum. De ve-GO burger De leerlingen Koen, Lana en Pim bleken uiteindelijk met hun ve-GO burger het beste product te hebben. De ve-GO burger scoorde hoog op de smaaktest en voldeed ook aan de andere criteria zoals prijsstelling en promotiemogelijkheden. ‘Thuis eten we ook wel eens een vegetarische burger. Zo zijn we op het idee gekomen om een eigen vegetarische burger te ontwikkelen voor onze schoolkantine,’ aldus Pim. Extra glans gaf de overwinning dat het bedachte product ook daadwerkelijk in de Vital4Skool-kantine verkocht zou worden. Om die keuze te maken kwamen de leerlingen samen met Vital4Skool om verschillende soorten burgers te proeven. ‘Hij lijkt op een echte hamburger en smaakt ook zo,’ zegt Koen. ‘Dat is wat de doelgroep wil; gezond eten, maar het moet er wel lekker uit zien en smaken.’ Bron: @FoodClicks Schoolkantine – Leerlingen van St Michael College in Zaandam hebben een vegetarische burger bedacht. De ve-GO is een vegetarische burger met groentegarnering en een beetje saus op een bruin broodje en verkrijgbaar in de Vital4Skool kantine van de school. De burger volgde uit een wedstrijd van het Technasium, een opleiding met extra focus op onderzoek en ontwerpen. De wedstrijd werd begin dit jaar gestart toen leerlingen van het St Michael College de opdracht kregen een gezond product voor Vital4Skool te bedenken. Ruim 200 leerlingen deden mee. De leerlingen voerden als eerste stap marktonderzoek uit. Hierbij keken zij naar wat de leerlingen op school een lekker product zouden vinden dat ook gezond was. Het product moest ook aan verschillende eisen voldoen om ervoor te zorgen dat het in de schoolkantine van Vital4Skool kon worden opgenomen. Van belang was tevens dat het product moest voldoen aan de richtlijnen van het Voedingscentrum. De ve-GO burger De leerlingen Koen, Lana en Pim bleken uiteindelijk met hun ve-GO burger het beste product te hebben. De ve-GO burger scoorde hoog op de smaaktest en voldeed ook aan de andere criteria zoals prijsstelling en promotiemogelijkheden. ‘Thuis eten we ook wel eens een vegetarische burger. Zo zijn we op het idee gekomen om een eigen vegetarische burger te ontwikkelen voor onze schoolkantine,’ aldus Pim. Extra glans gaf de overwinning dat het bedachte product ook daadwerkelijk in de Vital4Skool-kantine verkocht zou worden. Om die keuze te maken kwamen de leerlingen samen met Vital4Skool om verschillende soorten burgers te proeven. ‘Hij lijkt op een echte hamburger en smaakt ook zo,’ zegt Koen. ‘Dat is wat de doelgroep wil; gezond eten, maar het moet er wel lekker uit zien en smaken.’ Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Catermaat komt met gezondere dressing voor schoolkantines

Introductie - Op de Dag van de Gezonde Schoolkantine, donderdag 21 maart - lanceert schoolcateraar Catermaat de caloriearme Sweet Mustard Flavour Culidressing van The Mayo Sisters. De Amsterdamse zusjes Helen en Martine Hissink ontwikkelden deze dressing met het lage vet-, suiker- en zoutpercentage op speciaal verzoek van Catermaat voor gebruik in schoolkantines.

Lees bericht


Lidl verlaagt prijzen vezelrijke producten

Supermarkt - Lidl voert een structurele prijsverlaging door op haar vezelrijke producten. De discounter gaat bovendien in samenwerking met het Voedingscentrum werk maken van een gezonde leefstijl met de campagne ‘Zuinig op je lijf? Spaar voor GRATIS producten uit de Schijf van Vijf!’.

Lees bericht

Naar een gezonder voedselaanbod, ook out-of-home

Congres - Wat is nodig om het voedselaanbod voor consumptie buitenshuis te verbeteren en hoe kan de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) daaraan bijdragen? Tijdens de inspiratiesessie ‘NAPV voor out-of-home en kant-en-klaar’ op 28 november, boog een dertigtal praktijkdeskundigen zich samen met experts van het RIVM en het Voedingscentrum over dit vraagstuk.

Lees bericht

60 miljoen boterhammen redden tijdens Verspillingsvrije Week

Actie – Wat zorgvuldiger omgaan met brood en broodproducten, kan in een week tijd 60 miljoen boterhammen besparen. Dat is ook de inzet van bakkers en supermarkten die meedoen aan de campagne van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling om broodverspilling onder consumenten te voorkomen, tijdens de nationale Verspillingsvrije Week van 7 tot en met 13 september.

Lees bericht



Rotterdamse school OPDC Noord is de eerste met ‘ideale schoolkantine’

Schoolcatering - Het OPDC Noord in Rotterdam is de eerste school in Nederland met de kwalificatie de ‘ideale schoolkantine’, zoals die door het Voedingscentrum wordt uitgereikt. Het hele aanbod van de school is er gezond. In de school zijn volkorenbrood, groente en fruit ruim verkrijgbaar en de leerlingen kunnen gratis onbeperkt water tappen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid