Moeke en DADAWAN hebben meest loyale klanten
_768_768_90.jpg)
Onderzoek - Ruim drie op de vier (77%) bezoekers van restaurantketens verwachten er binnen twaalf maanden terug te keren. Van de onderzochte restaurantketens hebben Moeke en DADAWAN de meest loyale klanten. Opvallend. Klanten van koffie- en lunchketens zijn loyaler dan die van restaurantketens.
De gegevens komen uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.100 Nederlanders.
De bezoekfrequentie en de intentie om terug te keren brengen de loyaliteit van restaurantbezoekers in kaart. Hoe hoger de frequentie en intentie om terug te keren, hoe loyaler de klant. Gemiddeld bezoekt een klant een restaurantketen 1,6 keer per jaar. Daarnaast wil 77% binnen twaalf maanden terugkeren. Dit wijst volgens onderzoekbureau Multiscope op een sterke klantloyaliteit.
Moeke en DADAWAN
Moeke heeft zeer loyale klanten. De keten valt door de bovengemiddelde frequentie (2,5) feitelijk zelfs buiten de matrix. DADAWAN scoort uitzonderlijk goed op terugkeerintentie (97%) en heeft een bovengemiddelde bezoekfrequentie van 1,7. Het familiebedrijf DADAWAN richt zich o het samenbrengen van verschillende culturen met kleine gerechten. Montimar presteert ook sterk binnen de matrix met een hoge frequentie (2,1) en een terugkeerintentie van 85%. Hetzelfde geldt voor Gauchos dat een bezoekfrequentie van 1,7 scoort en een terugkeerintentie van 87% ook bovengemiddeld.
Koffie- en lunchketens
Verder blijkt uit het onderzoek dat restaurantketens lager scoren op terugkeerintentie (77%) en bezoekfrequentie (1,6) dan koffie- en lunchketens. Daar laten klanten weten de ketens gemiddeld 2,7 keer per jaar te bezoeken en is 84% van plan er ook terug te keren. De terugkeerintentie ligt ongeveer op hetzelfde niveau als in de fastfoodmarkt (76%), maar de bezoekfrequentie is duidelijk hoger (3,3) onder fastfoodketens.
Onderzoek
De resultaten uit dit onderzoek komen uit de Nationale Benchmark Restaurantketens van onlinebureau Multiscope. Een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor restaurantketens.
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
’t Bakhuus heeft hoogste klantloyaliteit in fastfood
Onderzoek – Lunchroom- en cafetariaformule 't Bakhuus heeft de hoogste klantloyaliteit in de fastfoodbranche. Maar liefst 92% van de klanten wil er opnieuw eten. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 7.200 Nederlanders.
Lees berichtBijna kwart haalt bestelling bij koffie- of lunchketen af
Onderzoek - Bezoekers van koffie- of lunchketens halen bijna een kwart (24%) van de bestellingen af. Het vaakst bestaat de bestelling uit eten én drinken (47%). En Dunkin’ is populairder onder jongvolwassenen dan onder oudere leeftijdsgroepen.
Lees berichtIbis Budget heeft de hoogste terugkeerintentie bij hotels
Onderzoek – De gemiddelde terugkeerintentie bij hotelketens ligt op 72%. Klanten bezochten hotels van ketens de afgelopen drie jaar gemiddeld 1,9 keer. Ibis Budget heeft de hoogste terugkeerintentie. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens.
Lees berichtLocatie restaurant speelt belangrijkste rol bij keuze consument
Onderzoek – De locatie van een restaurant speelt de belangrijkste rol bij de keuze voor een restaurantketen. Italiaanse restaurants kiezen mensen vooral vanwege het gemak. Aanbiedingen hebben een kleinere invloed. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens van Multiscope.
Lees berichtDe Efteling bekendste attractiepark van Nederland
Onderzoek – De Efteling (95%) heeft de hoogste naamsbekendheid van alle attractieparken, dierentuinen en aquaria. Het attractiepark in Kaatsheuvel wordt door maar liefst 71% van de Nederlanders spontaan genoemd, terwijl de gemiddelde geholpen naamsbekendheid binnen deze sector 55% is. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van online onderzoekbureau Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
Lees berichtKHN bereikt akkoord over nieuwe Horeca-cao
Personeel - KHN is samen met FNV Horeca een nieuwe cao voor de horeca overeengekomen. Er lag al een overeenkomst tussen beide partijen, maar maandag werd bekend dat de achterban van FNV Horeca ook akkoord is.
Lees bericht