Nog veel misvattingen over plantaardige voeding


Onderzoek – Over plantaardig eten blijken nog veel misvattingen te zijn. Zo denken veel Nederlanders ten onrechte dat plantaardige alternatieven voor vlees, vis of zuivel altijd bewerkt zijn (29%), een plantaardig dieet moeilijk is (28%) en bovendien duurder dan een dieet met meer vlees (28%).

Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Upfield, ’s werelds grootste producent van plantaardige consumentenproducten (o.a. Blue Band & Becel). Uit het onderzoek blijkt verder dat mensen denken dat een plantaardig dieet leidt tot ijzertekort en dat het te weinig energie oplevert om goed te kunnen sporten. Daarnaast is er onduidelijk over verzadigde en onverzadigde vetten en kent bijna de helft (48%) het verschil ook niet. 1 op de 5 (21%) denkt dat je met verzadigde vetten in het dieet de cholesterol kunt verlagen, waardoor 39% overtuigd is dat roomboter veel gezondheidsvoordelen biedt voor het lichaam.

De misvattingen over plantaardige producten zorgen er voor dat de transitie van dierlijke voeding naar plantaardige voeding wellicht minder hard gaat dan gehoopt. Er is weliswaar een verschuiving naar meer plantaardige consumptie van eiwitten, maar soms lijkt het er op dat het aanbod groter is dan de vraag. Veerle Vrindts, CEO van ProVeg Nederland, een stichting die zich inzet voor de transitie naar een gezond, duurzaam en plantaardig voedselsysteem over de onderzoeksresultaten: “Dat er nog veel misverstanden bestaan over plantaardige alternatieven voor vlees, vis en zuivel is verontrustend. Want een wereldwijde verschuiving naar een eetpatroon met minder dierlijke producten is hard nodig als we de klimaatdoelen willen halen. Anno 2021 hoef je echt geen foodie met veel geld te zijn, uren in de keuken door te brengen of een groene bakfiets te hebben om te kiezen voor minder dieren op je bord. Het aanbod in de supermarkt is de afgelopen vijf jaar exponentieel gegroeid”.

Beter milieu

Hoewel 82% aangeeft het belangrijk te vinden om milieubewuste keuzes te maken als het gaat om het kopen van voedingsmiddelen, lijkt een gebrek aan kennis in de weg te staan van een duurzame aankoop. Meer dan de helft (56%) weet namelijk niet of margarine of roomboter minder impact heeft op het klimaat en ook niet om de eigen gezondheid. “Dit terwijl de impact tussen plantaardig en zuivel flink verschillend is”, aldus Marleen Koning, communicatiemanager bij Upfield. “In vergelijking met zuivelproducten resulteren onze margarines en spreads op plantaardige basis gemiddeld in een 70% kleinere koolstofvoetafdruk, tweederde minder landgebruik per jaar en de helft minder water."

Bron: Upfield/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Sodexo streeft naar 33% plantaardig in 2025

Catering - In 2025 is minimaal 33% van de gerechten in Sodexo bedrijfsrestaurants volledig plantaardig. Dat laat de cateraar weten. Het is een van de kortetermijndoelen die onderdeel uitmaken van het internationale doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn.

Lees bericht

Wakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten

Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...

Lees bericht




REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid