TNO test voedselkeuzegedrag op Lowlands


Minister Robbert Dijkgraaf van OCW was een van de proefpersonen / Foto bij: Peter Werkhoven

Onderzoek – TNO en de Wageningse Universiteit (WUR) hebben op Lowlands gezamenlijk onderzoek gedaan naar het eetgedrag van festivalbezoekers. Het onderzoek maakt onderdeel uit van een breder onderzoek naar het eetgedrag van mensen, nu en in de toekomst.

Het onderzoek op Lowlands richtte zich op de voedselbeleving op een driedaags festival. Smaakt iets nog wel lekker als je weinig hebt geslapen of de hele dag naar muziek hebt geluisterd en hebt gedanst? Maar ook vragen als met wie eet jij het liefst samen en denk je dat we in 2050 met 10 miljard mensen nog hetzelfde eten als vandaag, staan centraal in het onderzoek.

Bites & Beats

Lowlands, het grootste muziek outdoor festival van Nederland, was  voor TNO een ideale locatie om onderzoek te doen. De festivalgangers konden naast optreden van bands en DJ's deelnemen aan het real-life wetenschappelijk experiment 'Bites & Beats: Food for the Future '. Een onderzoek wat draait om de vragen welke aken effect hebben op ons voedselkeuzegedrag en de smaakbeleving.

Waarden en normen

Vragen die in het onderzoek centraal staan, zijn: kunnen we bezoekers verleiden (nudgen) tot een duurzame keuze door informatie aan te bieden via verschillende zintuigen (zien, horen, voelen, ruiken, proeven)? Vinden vleeseters een vegetarische snack best lekker als denken dat ze vlees eten? Kan het geven van objectieve informatie de voedselkeuze en smaakbeleving beïnvloeden, en versterkt of verzwakt dit de zintuigelijke effecten? En hoe hangt ons eetpatroon samen met onze waarden en normen? Om gewenst gedrag tot een maatschappelijke beweging te maken is het namelijk belangrijk de waarden en normen te vinden die mensen met verschillende sociaal‐culturele achtergronden met elkaar verbinden.

In totaal deden zo'n 250 festivalbezoekers (waaronder minister Robbert Dijkgraaf van OCW) mee aan het onderzoek, zij aten ieder 1 a 2 al dan niet vegetarische hotdogs en wat blokjes tofu,  hun huidgeleidingsrespons werd gemeten met een wearable, en zij vulden allemaal een uitgebreid vragenformulier in. Over enkele maanden zal blijken wat de resultaten zijn. In dit project werkt TNO samen met de bedrijven Kikkoman en Unilever en met universiteit Wageningen UR.

Bron: TNO/@FoodClicks

De proefpersonen wisten niet in alle gevallen wat ze te eten kregen

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nespresso introduceert feloranje Travel Mug

Introductie - Nespresso viert Koningsdag met de introductie van de multifunctionele Travel Mug in een nieuwe koninklijke kleur. Daarnaast gaat het koffiemerk recepten aanbieden voor een warme koffieboost of een verkoelende koffiecocktail.

Lees bericht



Eventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars

Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.

Lees bericht

‘Wegwerpbekers op festivals duurzaam en toegestaan’

Festivals – “Veel organisatoren van festivals en evenementen denken dat plastic wegwerpbekers per 1 januari verboden zijn, maar dat is niet waar. Wegwerpbekers zijn soms zelfs duurzamer dan herbruikbare bekers.” Dat zegt Bert Hengeveld van internationaal verpakkingsproducent Bordex Group.

Lees bericht


Minder verspilling brood en banket blijkt uit NVB Monitor

Voedselverspilling – Brood is het product dat het meest wordt verspild. Dat komt vooral omdat het een dagvers product is. Daarom zet de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) zich in om de reststromen en verspilling in de keten inzichtelijk te maken, zodat ze gericht kunnen werken aan reductie. En met resultaat, zo laat de NVB weten. Op basis van de...

Lees bericht

Groothandel Sligro ontvangt keurmerk PSO ‘Trede 2’

Groothandel – Groothandel Sligro in Veghel heeft Trede 2 verdiend van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). PSO is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van TNO en een instrument dat inzicht geeft in de mate waarin organisaties is ingericht op sociaal ondernemen. Uit de erkenning blijkt dat Sligro meer dan gemiddeld gericht is op sociaal ondernemen en op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid