YB wordt een coöperatie en zoekt mede-eigenaren
Investering - YB zet in op internationale expansie in zowel master franchise als met haar producten voor retail en foodservice. Tevens wordt het merk geheel plantaardig en zal het zich daarop sterk gaan profileren. Om deze groei te faciliteren wordt het bedrijf een coöperatie en zoekt het ambassadeurs om mede-eigenaar te worden van YB en haar missie.
YB is in tien jaar tijd van een horecabedrijf met een vestiging in Utrecht, uitgegroeid tot een missie-gedreven merk met niet alleen dertien eigen vestigingen, maar tevens met twee nieuwe bedrijfsonderdelen. Een internationale tak met master franchisepartners, zoals Autogrill, en de uitrol van hun ready-to-eat Oats als plantaardig ontbijt, lunch en tussendoortje met zowel retail als foodservicepartners in Noord-West Europa. In Nederland is YB succesvol met ca 85% distributiedekking in de retail en met grote foodservicepartners als Albert Heijn, Jumbo, Plus, Spar, Sligro, Lekkerland, Kiosk en vele cateraars. Om deze groei te kunnen ondersteunen zoekt YB ambassadeurs.
Impact
Alle nieuwe initiatieven waren de afgelopen jaren al plantaardig, maar bij het tienjarig bestaan in september zullen ook de vestigingen (Barns) een volledig plantaardig aanbod krijgen. Daarmee begint het bedrijf een nieuw hoofdstuk. Wouter Staal, oprichter en CEO van YB: “Corona heeft ons laten inzien dat we groots moeten denken. We kunnen de impact van ons als mensen, maar ook als ondernemers, gewoon niet negeren. We willen bekend staan om het feit dat we de wereld een stukje mooier hebben gemaakt.’
Sharefunding
Om nóg meer impact te kunnen maken en de buitenlandse groei in franchise en met de eigen producten te versnellen, kunnen mensen vanaf €250 mede-eigenaar worden van YB en haar missie. Het doel is zoveel mogelijk ambassadeurs aan het merk te binden. Bekende ondernemers zoals Jaap Korteweg, Denise Kortlever, Werner Schouten en Kees Klomp, maar ook Proveg, B Corp en Trees for All, ondersteunen deze campagne.
Bron: YB/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Van Gelder gaat plantaardig maatwerk leveren
Introductie – Groente en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk gaat plantaardig maatwerk leveren voor horecaondernemers. Het gaat om duurzame, gezonde en plantaardige producten voor de zorg- en horecasector.
Lees berichtSodexo streeft naar 33% plantaardig in 2025
Catering - In 2025 is minimaal 33% van de gerechten in Sodexo bedrijfsrestaurants volledig plantaardig. Dat laat de cateraar weten. Het is een van de kortetermijndoelen die onderdeel uitmaken van het internationale doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn.
Lees berichtWakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten
Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...
Lees berichtFlora Professional introduceert plantaardige ijsmix
Introductie - Flora Professional komt met een nieuwe plantaardige ijsmix. Een zuivelalternatief voor professionals die op zoek zijn naar zuivel- en allergeenvrije mogelijkheden.
Lees berichtKarma Kebab-oprichter Hidde Stolkwijk legt taken neer
Persoonlijk - Hidde Stolkwijk, één van de oprichters van vegan foodconcept Karma Kebab, heeft besloten zijn taken per eind mei neer te leggen. Wat hij hierna gaat doen is niet bekend. Stolkwijk maakt zijn vertrek bekend op Linkedin.
Lees berichtREWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt
Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.
Lees bericht