10e editie Gastvrij Rotterdam sfeervol van start gegaan
Vakbeurzen – Veel bezoekende foodprofessionals, veel vakwedstrijden en veel evenementen in sfeervol aangeklede beurshallen. Zo is de jubileumeditie van Gastvrij Rotterdam het beste samen te vatten. Deelnemende bedrijven hadden er bij aanvang van de beurs dan ook duidelijk zin in.
Ondanks de goede omzetcijfers in de horecabedrijven, is er bij veel ondernemer ook veel zorg over de hoge inkoopsprijzen en de oplopende arbeidskosten. En ook dat was bij aanvang van de beurs te merken. “Genoeg gesomberd, tijd voor wat positiviteit,” vatte een van de deelnemers de gesprekken met horecaondernemers het afgelopen voorjaar samen. Om vervolgens de mouwen op te stropen om de laatste hand te leggen aan de presentatie van de producten. Het laat wel zien dat leveranciers de enigszins gereserveerde houding bij horecaondernemers willen omvormen naar een postief vertrouwen voor de toekomst.
Positief
En die positieve vibe heerste er na de eerste beursdag in Rotterdam absoluut. Veel bezoekende foodprofessionals toonden zich enthousiast over de beurs en het aanbod. Ook de kwaliteit van het aanbod voldeed aan de verwachtingen. De stands stonden er dan ook strak bij. Veel deelnemers hadden zichtbaar geïnvesteerd in nieuwe beursuitstralingen. Bidfood, traditioneel een belangrijke trekker op de beurs, had bijvoorbeeld gekozen voor een totaal andere stand, maar toch een stand met een vergelijkbare invulling; een stand die ruimte biedt aan - kleinere - leveranciers met opmerkelijke en/of handige kwaliteitsproducten. Het gemaksconcept voor de horeca Jordy’s Kitchen was dit keer niet op de Bidfood-stand terug te vinden, maar had een aparte plek op de beursvloer gekregen. Om duidelijk te maken dat Zegro nu onderdeel is van Bidfood, maar toch ook een eigen identiteit heeft, waren de twee stands deze beurseditie naast elkaar geplaatst. Een spandoek boven het gangpad verbond beide bedrijven
Birra Moretti
Sligro keerde deze editie terug op Gastvrij Rotterdam stond gebroederlijk samen op de beursvloer met het populaire biermerk Birra Moretti van Heineken. Als partner in de Heinekendistributie werken beide bedrijven natuurlijk nauw met elkaar samen. Op de stand van Sligro ook praktische oplossingen voor de problemen die er momenteel zijn binnen de horeca, zoals de inzet van een kleine keuken. Naast nieuwkomers waren het vooral bedrijven die al langere tijd op Gastvrij Rotterdam staan. De beurs heeft in hun ogen een duidelijk eigen plek gekregen op de beursagenda. Het duidelijke horecakarakter van de beurs is iets dat deze deelnemers ook in belangrijke mate aanspreekt. Uitbreiding en vernieuwing in deelnemers zitten vooral in de verschillende paviljoens, want het aanbod op de paviljoens vegan en wine en fine food waren behoorlijk gegroeid.
Bocuse d’Or
Meer en meer ontwikkelt Gastvrij Rotterdam zich als de plek waar horeca-minnend Nederland samenkomt. Het aantal sterrenchefs dat in de weer was met de vakwedstrijden en de uitreikingen was meer dan overweldigend. Niet voor niets vond de ondertekening van de samenwerking tussen Bocuse d’Or en Bidfood plaats in Ahoy. Gastvrij Rotterdam heeft met de 10e editie weer duidelijk laten zien een rol van betekenis te spelen in wereld van gastronomie.
Gastvrij Rotterdam in de Rotterdamse Ahoy is nog te bezoeken tot en met woensdag
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtSligro ziet omzet eerste kwartaal met €18 miljoen toenemen
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2024 een omzet van €652 miljoen, een toename van € 18 miljoen. Dit betekent een stijging van 2,7% ten opzichte van de omzet van €634 miljoen in het eerste kwartaal van 2023.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees bericht