ABN AMRO verwacht dit jaar herstel vrijetijdseconomie


Leisure – De vrijetijdseconomie heeft een ongekend zwaar jaar achter de rug, maar vanaf de tweede helft van dit jaar treedt herstel op. Die verwachting noteert ABN AMRO in Sectorprognose Leisure 2021/2022. Maar zo waarschuwt de bank, het herstel verloopt moeizaam.

Fastfood, vakantieparken en campings komen redelijk door de crisis, maar voor reisondernemers, restaurants, musea, attractieparken, dierentuinen en bioscopen geldt dit zeker niet, signaleert de bank. De sectoren zien hun omzet fors terugvallen door de verplichte sluitingen.

Toch zullen alle subsectoren binnen de vrijetijdseconomie in het tweede deel van 2021 groei laten zien. Volledig herstel zal voor de meeste branches alleen op zich laten wachten. ABN AMRO schat in dat volledig herstel pas in de jaren erna gaat plaatsvinden. De bank is bij de prognoses uitgegaan van het scenario dat eind juni de horeca weer geleidelijk opent en de economie in het derde kwartaal vrijwel helemaal open is.

Groei

Restaurants kregen zware klappen in 2020 (-36 procent), maar hebben in 2021 weer een omzetgroei van 20 procent in het vooruitzicht door de mogelijke opening van terrassen in april en volledige heropening in juni. Veel restaurants hebben de schade wel beperkt kunnen houden door in te zetten op maaltijdbezorging, dat een enorme vlucht nam (+37 procent). ABN AMRO verwacht dat fastfood (+17 procent) in 2021 ook weer zal groeien, waarmee fastfood bijna terug is op het pre-corona niveau.

Zware klappen voor reisbranche, musea en bioscopen

Hotels zijn in 2020 met 46 procent minder overnachtingen zwaar getroffen als gevolg van de reisbeperkingen. In 2021 rekent ABN AMRO wel op groei (+25 procent) ten opzichte van het afgelopen jaar, maar naar verwachting zullen zakelijke overnachtingen ook de komende jaren structureel minder worden. Door de reisbeperkingen vecht ook de reisbranche (-80 procent) voor haar voortbestaan. Dit jaar rekent ABN AMRO op een licht herstel (+15 procent), hoewel veel Nederlanders wellicht alsnog een reis boeken zodra dit weer kan.

Hoop

Vakantieparken (+20 procent overnachtingen) en campings (+8 procent overnachtingen) herstellen dit jaar al volledig, mede doordat zij erg in trek zijn bij vakantiegangers uit Nederland, Duitsland en België. Ook voor evenementen gloort weer hoop. Zo zullen in 2021 naar verwachting 60 procent van de events die in 2019 plaatsvonden, doorgang kunnen vinden. In het tweede kwartaal van dit jaar is nog sprake van een mix tussen online en hybride events, die deels online en deels op locatie plaatsvinden. Deze hybride vorm blijft waarschijnlijk bestaan. Voor musea, bioscopen, attractieparken en dierentuinen laat het herstel langer op zich wachten.

Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Omzet horeca nagenoeg gelijk in vierde kwartaal

Analyse - In 2023 heeft de horeca 13,2 procent meer omgezet dan in 2022. Ook in het vierde kwartaal steeg de omzet, zij het licht met 0,1 procent ten opzichte van het derde kwartaal. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) daalde in het laatste kwartaal van 2023 wel met 0,6 procent, zo meldt het CBS.

Lees bericht

ABN AMRO: ‘grootste crises voor foodsector lijkt voorbij’

Analyse – Een lichte stijging van het volume van zo’n 0,5 procent in 2024, maar met oplopende personeelskosten, grondstoffen en energie, zorgen gezamenlijk voor verdere druk op de marges in de foodsector. Toch lijkt daarmee de grootste crises voorbij, aldus een analyse van ABN AMRO. De bank heeft de verwachting dat het in de foodsector in de tweede helft van 2024 allemaal wat...

Lees bericht


Tomra introduceert de ‘slimme prullenbak’ SmartBin

Introductie – Emballagefabrikant Tomra en Tikkie introduceren op de Horecava de SmartBin. Bij deze ‘slimme prullenbak’ kunnen gasten van horeca- en fastfoodketens zelf hun herbruikbare bekers inleveren en het betaalde statiegeld via een Tikkie QR-code direct op hun rekening laten storten.

Lees bericht

ING: ‘Horeca gaat mager jaar tegemoet in 2024’

Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor 2024 zijn, met een minimale volumegroei van 1%, mager. Dit komt door de lage economische groei, een licht stijgende werkloosheid, een laag consumentenvertrouwen en oplopende prijzen in de horeca. Dat voorspelt ING Research in een Vooruitzicht Horeca.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid