Albert Heijn 2015 heeft 35 procent van de markt in handen


Retail - Het marktaandeel van supermarktketen Albert Heijn is in Nederland gestegen tot 35 procent, een plus van bijna een procent ten opzichte van 2014. Albert Heijn blikt terug op een goed jaar, zo laat moedermaatschappij Ahold weten. Tijdens het sluitstuk van het jaar, de feestdagen, bezochten ruim 3 miljoen klanten de AH-winkels. De groei het afgelopen jaar wordt door de marktleider verklaart vanuit verschillende activiteiten. “Klanten zagen gedurende het jaar veel vernieuwing in het assortiment. We introduceerden de Allerhandebox en voegden nieuwe producten toe aan de versafdeling, waaronder verse maaltijden en salades. Ook maakten we als eerste supermarktketen in Europa mobiel zelfscannen op grote schaal mogelijk en openden een 100 procent zelfscanwinkel in Amsterdam. In onze winkels verrasten we verder klanten het hele jaar door met spaaracties zoals de dierenplaatjesactie met Freek Vonk en de moestuintjes.” Een week meer Moederbedrijf Ahold heeft in het vierde kwartaal van 2015 een omzet behaald van 9,8 miljard euro, ruim een vijfde meer dan een jaar eerder. De groei is met name te danken aan de dure dollar en het feit dat het kwartaal een week meer telde dan een jaar eerder. Daarvoor gecorrigeerd was de groei 3,1 procent. In Nederland nam de omzet met 15 procent toe tot 3,3 miljard euro. De verkopen in winkels die er vorig jaar ook al waren, namen met 3,2 procent toe, mede dankzij sterke verkopen rond de feestdagen in december. De onlineverkopen van Bol.com en Albert Heijn namen op jaarbasis met meer dan 30 procent toe. Over heel 2015 boekte Ahold 38,2 miljard euro aan opbrengsten, een zesde meer dan een jaar eerder. Ook daarbij speelde de extra week een rol. Daarvoor gecorrigeerd, en exclusief wisselkoerseffecten, nam de jaaromzet met 2,3 procent toe. In Nederland stegen de verkopen vorig jaar met 8,6 procent tot 12,7 miljard euro. Bron: @FoodClicks/De Telegraaf/FD  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid