Aldi haalt doelstelling CO2-reductie ruimschoots


Zonnepanelen op het dak van Aldi Drachten

Formulenieuws  – ALDI heeft de eigen uitstoot van broeikasgassen (CO₂) met 48.3 procent verlaagd ten opzichte van 2015. Daarmee werd de gestelde klimaatdoelstelling voor 2021 ruimschoots behaald. De discounter publiceert de resultaten in het internationale Duurzaamheidsverslag over 2021.

Naast klimaatbescherming zijn gezonde voeding, verduurzaming van verpakkingen en mensenrechten belangrijke pijlers waarover ALDI dinsdag rapporteert in het internationale Duurzaamheidsverslag.

Klimaatbescherming

Het terugbrengen van de broeikasgassen is vooral gerealiseerd door de overschakeling op 100% groene stroom voor alle winkels, distributiecentra en kantoren in verschillende landen. In Nederland is de elektriciteit al sinds 2015 volledig afkomstig van Europese windenergie. Andere efficiëntiemaatregelen die in Nederland werden ingezet, zijn onder meer de omschakeling naar ledverlichting in winkels en distributiecentra, de inzet van meer natuurlijk daglicht, de overstap naar klimaatvriendelijkere koudemiddelen en de uitbreiding van het aantal zonnepanelen op gebouwen.

De volgende belangrijke stap op het gebied van klimaatbescherming is het verder verlagen van de eigen uitstoot van broeikasgassen. De discounter streeft ernaar om eind 2030 de uitstoot met 55% te reduceren ten opzichte van 2020. Dit doel is goedgekeurd door het Science Based Targets Initiative (SBTi), waarmee ALDI sinds 2020 samenwerkt om bindende en wetenschappelijk geteste doelen vast te stellen voor het verminderen van de CO₂-uitstoot. Naast de reductie van eigen uitstoot, heeft ALDI zich ten doel gesteld dat ten minste 75% van de leveranciers in 2024 eigen SBTi-doelen heeft opgesteld.

Kinderdagverblijven

ALDI in Nederland concentreert zich in het duurzaamheidsbeleid op onder meer het stimuleren van een gezonde levensstijl. In samenwerking met JOGG is in 2021 een pilot gehouden op kinderdagverblijven in Limburg met het programma Groenteboxjes. Onderzoek toont dat het dagelijks spelenderwijs aanbieden van groente als tussendoortje en het geven van een beloning, leidde tot een verhoogde consumptie bij kinderen van 1 tot 4 jaar. Gezien het succes gaat ALDI het programma dit jaar voorzetten in Limburg en verder uitrollen in twee andere regio’s in Nederland.

NutriScore

Daarnaast voert ALDI in Nederland een pilot uit met de Nutri-Score op de zuivelcategorie. De eerste producten met het voedselkeuzelogo werden eind 2021 geïntroduceerd. Een ander resultaat is de uitbreiding van het broodassortiment van Nederlandse tarwe.

Bron: Aldi/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Duitse Edeka neemt deel De Groot Fresh Group over

Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.

Lees bericht


Paardekooper presenteert tweede Duurzaamheidsverslag

Verpakkingen - Als aanjager van duurzaamheid binnen de verpakkingsindustrie zet Koninklijke Paardekooper Group in op een duurzamere toekomst. Het familiebedrijf presenteert daarom de tweede editie van het Duurzaamheidsverslag, waarin de organisatie aangeeft niet alleen de CO2-voetafdruk van de eigen organisatie te verminderen, maar ook die van hun klanten en partners.

Lees bericht

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht

REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht


ALDI en JOGG breiden Groenteboxjes uit naar 14 extra gemeenten

Actie - Acht kinderdagverblijven in de gemeente Midden-Drenthe nemen vanaf deze week deel aan het programma Groenteboxjes van Aldi en Jogg. Bij dit programma krijgen kinderen op het kinderdagverblijf gedurende drie maanden dagelijks groente aangeboden en worden zij beloond voor het eten ervan. Het programma is effectief gebleken in het stimuleren van de groenteconsumptie bij kinderen.

Lees bericht

Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid