Amazon zet voet op Nederlandse bodem


De Amerikaanse e-commercegigant Amazon heeft voet op Nederlandse bodem gezet. Het bedrijf verkoopt in eerste instantie alleen Nederlandse e-boeken via een Nederlandstalige website. De verwachting is dat het assortiment snel wordt uitgebreid. De Nederlandse boekenwereld vreest al jaren voor de komst van de Amerikaanse reus. Amazon staat in Amerika bekend om z'n harde onderhandelingstactieken en om de lage vergoedingen die het bedrijf betaalt aan uitgeverijen. Ook in Nederland is kritiek op de voorwaarden die Amazon stelt aan uitgeverijen. Zo zou het bedrijf verkochte boeken pas na drie maanden willen uitbetalen. Amazon zegt dat met de grootste uitgeverijen inmiddels een akkoord is bereikt, maar dat een deal met andere uitgeverijen nog een tijd kan duren. “Door de komst van nu Amazon verandert er veel”, zegt Jorij Abraham van Shopping2020. Dit is volgens hem een bedrijf met veel geld, die het niet schuwen om honderden miljoenen euro’s te investeren om marktaandeel te winnen. “Er zal dan ook een enorme druk op de prijzen van producten ontstaan.” Vrijwel alles Amazon begint met een assortiment van 20.000 Nederlandstalige boeken (ter vergelijking, de belangrijkste concurrent Bol.com heeft  23.770 Nederlandse titels) en 3 miljoen buitenlandse titels. In Amerika is Amazon van boekverkoper uitgegroeid tot webwinkel die vrijwel alles verkoopt, met een jaaromzet van bijna 60 miljard euro. Het bedrijf wil geen uitspraken doen over toekomstige activiteiten, maar het is de verwachting dat Amazon van Nederland uiteindelijk een ‘satellietland’ maakt om Amazons distributiecentra in Duitsland en Groot-Brittannië volledig te benutten. In die landen is de online winkel al langer actief. (In de aankomende uitgave van FoodClicks meer over de gevolgen van webaanbieders voor de foodsector) Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid