Bakkers in zwaar weer


Speciaalzaak – Een brood kopen bij de bakker, nog maar weinig Nederlanders doen het. Kenniscentrum Beko Advies en accountancybureau Flynth melden een daling van het aantal kassa-aanslagen in 2013 in vergelijking met een jaar eerder met 3,1 procent. Eerder al werd bekend dat van de honderd keer dat consumenten boterhammen kopen, ze daarvoor nog maar 21 keer een bakkerij binnen stappen. De bakkersbranche wijt de afnemende populariteit van de bakkerij aan gemakzucht van de consument. Ze gaan naar de supermarkt en kopen daar alles. Daarom krijgen niet alleen bakkers minder klanten over de vloer, ook slijters en slagers kennen dit probleem. Sinds 2000 draaien speciaalzaken ieder jaar gemiddeld 1,7 procent minder omzet. De omzet van supermarkten groeide in diezelfde periode jaarlijks gemiddeld met 3,4 procent. Toch incasseren bakkers de afgelopen jaren de hardste klappen. Kwam in 2009 nog 42 procent van de consumenten minimaal een keer per maand bij een bakker, in 2012 was dat nog maar 29 procent. Daarmee zijn bakkers, na drogisterijen, overigens nog wel de speciaalzaken die door de meeste consumenten minimaal eens per maand worden bezocht.   Bron: AD

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid