Bier met minder alcohol steeds populairder


Nederlandse Brouwers: De Nederlandse bierdrinker weet heel goed wat wanneer past bij een evenwichtige levensstijl

Biermarkt – De Nederlandse bierdrinker drinkt steeds minder bier en wanneer die bier drinkt kiest hij steeds vaker voor een biertje met een lager alcoholpercentage. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Nederlandse Brouwers. De bierverkopen zijn door de slechte zomer en hoge inflatie volgens de brouwers in 2023 zowel voor thuis als in de horeca licht teruggelopen.

De Nederlandse brouwers roepen het nieuwe kabinet op om de belastingverhoging op alcoholvrij bier terug te draaien door een nultarief in te voeren. Nederlandse Brouwersvoorzitter Fred Teeven: “De afgelopen jaren werd al steeds vaker een alcoholvrij of -arm bier gedronken. We zien nu ook dat er steeds meer wordt gekozen voor bier met minder alcohol erin. Brouwers spelen op deze maatschappelijke ontwikkeling in door een groter en smaakvoller aanbod aan alcoholvrije, arme en laag alcoholische bieren.”

Gerichte aanpak

De Nederlandse bierdrinker weet dus heel goed wat wanneer past bij een evenwichtige levensstijl waarbij genieten, gezelligheid, bewust en verantwoord, uitstekend samengaan. Teeven: “We hopen dat het nieuwe kabinet dit ook ziet en daarom kiest voor een gerichte aanpak om overmatige alcoholconsumptie of drinken van alcohol onder 18 jaar tegen te gaan.” Daarentegen is hij tegen maatregelen die alleen maar tot doel hebben de schatkist te vullen. “Laat de bierdrinkers die verantwoord genieten met rust en stop met maatregelen zoals de recente accijnsverhoging of forse verhoging van de verbruiksbelasting.”

Slecht weer

In 2023 is zowel de horeca- als de thuisconsumptie van bier gedaald. De verkopen van pils en biermixen (zoals Radlers) daalden respectievelijk met 6,5 en 15,2 procent. Waar de afgelopen jaren vooral de consumptie van speciaalbier en alcoholvrij bier groeide, bleef de verkoop dit jaar stabiel. Ook had de inflatie een negatieve impact op de verkoop. Daarnaast speelde ook het slechte zomerweer de biermarkt parten.

Alcoholvrij bier

De afgelopen tien jaar was alcoholvrij de groeimotor van de bierverkoop. De verkoop hiervan steeg tussen 2010 en 2022 met 555 procent. Er zijn in die periode steeds meer varianten van alcoholvrijbier bijgekomen en door inspanningen van brouwerijen is alcoholvrij bier steeds beter beschikbaar geworden in de horeca, in sportkantines en op studentenverenigingen. Voor 2024 zijn de vooruitzichten niet goed, aldus de Nederlandse Brouwers. De overheid heeft vanaf 1 januari de frisdrankenbelasting, die ook van toepassing is op alcoholvrij bier, namelijk met 196 procent verhoogd. Fred Teeven: “Samen met de overheid hebben brouwerijen afspraken gemaakt om de verkoop van alcoholvrij bier te stimuleren. Dit streven wordt ondermijnt door de belastingverhoging. Als de overheid serieus is over de rol van alcoholvrij bier in het kader van preventie, dan moet alcoholvrij bier worden vrijgesteld van de frisdrankenbelasting.”

Accijnsverhoging

Brouwerijen maken zich zorgen over 2024. De overheid heeft de accijns op bier per 1 januari fors verhoogd. Zo betaal je voor sommige speciaalbieren bijna 50 procent extra accijns. Dit komt bovenop de toch al gestegen prijzen en de dalende verkoop. Fred Teeven: “Deze accijnsverhoging is een grote klap voor de biersector. De overheid maakt het bier nog duurder en vergroot ook de accijnsverschillen fors tussen Nederland en onze buurlanden. Zo is de accijns op pils in Nederland ruim vier keer zo hoog als in Duitsland en voor sommige ruim vijf keer zo hoog. Dit is niet meer uit te leggen aan de consument. We zien dus ook steeds meer berichten dat Nederlanders hun bier in België of Duitsland kopen.”

Bron: Nederlandse Brouwers/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Amstel start nieuwe jaar met nieuwe, herkenbare campagne

Campagne – Amstel luidt het nieuwe jaar in met een nieuwe campagne. Ook hierin hebben de drie bekende Amstel vrienden weer de hoofdrol. Dit keer draait het om verhalen binnen vriendengroepen die in de loop der tijd flink worden aangedikt. Want ‘hoe langer de vriendschap, hoe sterker de verhalen’, wie kent het niet?

Lees bericht



Goede maand juni maakt bierverkoop 2e kwartaal niet goed

Bierverkopen - Door het slechte weer in april van dit jaar is de bierverkoop in het tweede kwartaal met 4,4% gedaald. In juni veerde de verkoop weliswaar op door mooi weer, maar onvoldoende om het verlies in april goed te maken. De consumptie van alcoholvrij bier steeg wel in het tweede kwartaal. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse brouwers.

Lees bericht

Assortiment Foodello inmiddels op 1000 producten

Online supermarkt - Een nieuwe mijlpaal voor online supermarkt Foodello. Hun assortiment omvat inmiddels 1000 restproducten die nog prima in orde zijn op het gebied van kwaliteit en veiligheid, om te verkopen aan consumenten. Foodello heeft als missie het verminderen van voedselverspilling.

Lees bericht



Vijf brouwers bundelen krachten voor Hanzejaar-bier

Bieren - Ter ere van het Hanzejaar gaan vijf brouwerijen uit vijf Hanzesteden een nieuw project aan. Axes Castellum uit Zwolle, Brouwerij De Snor uit Arnhem, Brouwerij De Wereld uit Kampen, Chamaven uit Zutphen en DAVO Bieren uit Deventer slaan hun handen ineen en brouwen de Kontor, een tripel. 

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid