Biermarkt bijna terug op niveau voor de COVID


Verkoop van alcoholvrij bier blijft groeien, ook in tweede kwartaal / Foto bij: BierbrouwerijKantoor

Analyse - De Nederlandse biermarkt is bijna terug op het niveau van voor de COVID-19-pandemie. De biermarkt is alleen wel veranderd. Zo is het aandeel alcoholvrij bier en speciaalbier de afgelopen jaren gegroeid en dat van pils iets gedaald.

De biercijfers van de Nederlandse brouwers laten ook zien dat in 2022 de bierdrinker weer massaal de horeca heeft teruggevonden. Het thuis genieten is wat afgenomen. Nederlandse Brouwers-voorzitter Fred Teeven vindt het ondanks de fraaie cijfers nog te vroeg om te spreken over een herstel van de Nederlandse biersector. “De biersector heeft de afgelopen jaren veel voor de kiezen gekregen en het blijft maar doorgaan. Daarom een oproep aan kabinet om op de pauzeknop te drukken en even niet met nieuwe maatregelen en belastingverhogingen te komen,” aldus de voorman.

Voor de kiezen

De bierverkopen zijn weliswaar terug op het niveau van voor de COVID-19-pandemie, maar die cijfers vertellen slechts een deel van het verhaal, aldus Teeven. ‘Ik spreek veel brouwers. Brouwers, en zeker die waarvan de horeca het belangrijkste afzetkanaal is, hebben het tijdens de COVID-pandemie stevig voor de kiezen gekregen. Vervolgens heeft de COVID-19-crisis plaatsgemaakt voor de energie-, grondstoffen- en arbeidsmarktcrises. Met forse kostenstijgingen tot gevolg.’

Nieuwe maatregelen

Ook in 2023 zal er geen tijd zijn om op adem te komen. Zo zijn onder andere vele brouwers nu druk bezig met statiegeld op blik dat vanaf 1 april wordt ingevoerd. De belasting op alcoholvrij bier gaat fors omhoog en de prijzen van grondstoffen, arbeid en energie lijken ook nog steeds verder te stijgen. Er komt per 2024 een nieuw systeem voor de berekening van accijnzen op bier. Volgens onze berekeningen stijgt de accijns daardoor met 5%, met hogere bierprijzen tot gevolg. Teeven maakt zich daarom grote zorgen voor het komende jaar. ‘Of brouwers nog niet voldoende voor hun kiezen krijgen, broedt de staatssecretaris van VWS ook nog eens op weer nieuwe, beperkende en prijsverhogende maatregelen waarvan brouwers de gevolgen gaan ondervinden. Additionele prijsmaatregelen, denk aan accijnsverhogingen, staan het herstel van de sector in de weg.’

Bron: Nederlandse Brouwers/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid