Cafetariasector laat tot mei groei zien van bijna 10%
Analyse – De cafetaria Nederland laat in de periode tot en met april een groei zien van bijna 10%. Dat groeicijfer is gebaseerd op kassadata van NTF, waar 360 cafetaria’s zijn aangesloten met een aandeel van 20% in de Nederlandse cafetariamarkt, van zowel de verkopen offline als online.
De data vanuit de NTF-systemen worden maandelijks door Rien de Koning van More2Market verwerkt en geanalyseerd. Vanuit deze informatiebron met alle transacties tot op product niveau blijkt dat de verkopen van deze cafetaria’s met 9,5% zijn gegroeid in de eerste vier maanden van dit jaar vergeleken met dezelfde maanden vorig jaar.
Opvallend is dat offline met ruim 10% meer is toegenomen dan online met 7,5%. Voor offline is de groei vooral in de eerste twee maanden relatief hoog geweest, waar online juist de laatste twee maanden weer sterk aantrekt. Overigens wijkt het verkooppatroon online niet eens zo ver af van het offline patroon, met online een nog sterkere nadruk op de zaterdag en de zondag.
Net als in andere sectoren zijn ook de producten in de cafetaria’s duurder geworden. Per saldo kan gesteld worden dat de prijsontwikkeling op een 10% ligt, hoewel er nuanceverschillen zijn bij de verschillende productgroepen. Hieruit blijkt dat het cafetariavolume vrijwel stabiel is.
Voor specifiekere vragen per regio of over productgroepen: rien@more2markt.nl.
Bron: More2Market.nl/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Prijsontwikkeling cafetaria’s in 2024 stabiel
Analyse - Na 2 jaar van substantiële prijsstijgingen is het beeld over de eerste maanden van 2024 nu veel constanter. De prijsstijgingen zoals uit het verleden doen zich nu niet meer zo sterk voor.
Lees berichtCafetariaomzet groeit in februari met 2,4%
Cafetaria – De omzetten in de cafetariasector zijn in januari en februari dit jaar enigszins toegenomen ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar, met 2,8% in totaal. In de maand februari nam de omzet met 2,4% toe in vergelijking met dezelfde maand in 2023.
Lees berichtILT gaat strenger controleren op naleving SUP-regels
Controle - De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) gaat cafetaria’s strenger controleren op de naleving van de nieuwe verpakkingsregels, de zogenaamde Singel Use Plastic (SUP)-regels. Daarvoor waarschuwt vakvereniging ProFr, die daarover bericht heeft ontvangen van de inspectiedienst.
Lees berichtCafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024
Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform...
Lees berichtBram Ladage schept 24.000 gratis frietjes weg op Valentijnsdag
Formulenieuws – Cafetariabedrijf Bram Ladage vierde Valentijnsdag dit jaar met het gratis weggeven van een ‘Brammetje’. Afgelopen woensdag werden op die manier maar liefst 24.000 klanten blij gemaakt met een gratis 'frietje met'.
Lees berichtCafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid
Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.
Lees bericht