CBL: Supermarkten verwachten ook dit jaar omzetstijging


Supermarkten – Supermarkten verwachten ook dit jaar een omzetstijging te realiseren van 2 tot 3 procent. Dit maakte Bert Roetert, voorzitter van het CBL, gisteren bekend bij de presentatie van ‘De supermarkt centraal in de maatschappij’. Supermarkten voeren steeds meer – voorheen - traditionele foodservice-elementen door binnen hun vestigingen. Jumbo Foodmarkt in Breda biedt zelfs verse kant-en-klaar maaltijden aan voor 2,50 euro en start binnenkort net als Hema en Ikea met ontbijtjes voor super lage prijzen. Hoewel de koopkracht in Nederland nog steeds onder druk staat en de gevolgen van de economische crisis nog steeds voelbaar zijn voor de consument, steeg de supermarktomzet in 2012 naar € 33,7 miljard. Een toename van 2,1% ten opzichte van 2011 toen de omzet € 33 miljard bedroeg. Wel maakt de consument duidelijk andere keuzes, zo blijkt uit het nationale consumentenonderzoek ‘ConsumentenTrends 2013’ van EFMI Business School dat vandaag tijdens de CBL-presentatie in het Kurhaus wordt gepresenteerd. Bijna twee derde let sterker op prijzen en 57% let scherper op aanbiedingen bij het doen van de boodschappen. 45% kiest vaker voor het huismerk. Verder blijkt uit ConsumentenTrends 2013 dat het merendeel van de consumenten ondanks de economie nog altijd positief is over het besteedbaar budget. Eten en drinken staat hoog op het prioriteitenlijstje. Ruim twee derde heeft plezier in boodschappen doen in de supermarkt. Slechts 11% bezuinigt op boodschappen doen. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid