Consument tevreden over kwaliteit voedsel, bezorgd over toevoegingen


Industrie - De consument is positief over de kwaliteit van het voedsel in Nederland. Ook is men over het algemeen tevreden met de inzet van de industrie op het gebied van voedselveiligheid en de voedingswaarde op de verpakking. Toch maken consumenten zich ook zorgen, het meest over toevoegingen in producten. De levensmiddelenindustrie krijgt van de consument gemiddeld een 6,8 als rapportcijfer. Dat blijkt uit de eerste Waarderingsmeter Levensmiddelenindustrie, een onderzoek naar de waardering en het vertrouwen in de levensmiddelenindustrie onder meer dan duizend Nederlanders. Het onderzoek is uitgevoerd door Motivaction in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). “Nederlandse producenten werken er iedere dag hard aan om kwalitatief goede, betaalbare en veilige voedingsmiddelen op de markt te brengen”, zegt directeur Philip den Ouden van de FNLI. “De Waarderingsmeter laat echter zien dat we meer in gesprek moeten met consumenten om hun zorgen te bespreken en om beter uit te leggen welke keuzes dagelijks in de sector worden gemaakt.” Gemanipuleerd Hoewel 44% van de consumenten (zeer) veel vertrouwen zegt te hebben in de levensmiddelenindustrie, geeft meer dan de helft (55%) aan dat ze vinden dat voedsel te veel gemanipuleerd wordt. Minder dan een kwart (23%) vindt dat bedrijven in de levensmiddelenindustrie eerlijk zijn over welke ingrediënten er in producten zitten. “Er is werk aan de winkel. Met een 6,8 kunnen wij als grootste maakindustrie van Nederland, met een internationale toppositie, geen genoegen nemen. Ook de levensmiddelenindustrie wil af van de zesjescultuur”, aldus den Ouden. Verantwoordelijk Uit de Waarderingsmeter blijkt dat de levensmiddelenindustrie in de ogen van veel consumenten verantwoordelijk is voor de voedselveiligheid (82%), voor het aanbod van gezonde voeding (76%) en duurzame producten (74%). Toch dichten consumenten ook zichzelf een grote verantwoordelijkheid toe: vier op de vijf vindt dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun gezondheid en 7 op de 10 vindt dat consumenten er zelf veel aan kunnen doen om ervoor te zorgen dat het voedsel dat ze eten veilig is. Twijfels Consumenten hebben hun twijfels over de inzet van de levensmiddelenindustrie op gezondheid en duurzaamheid. Zo vindt slechts een kwart dat de levensmiddelenindustrie er alles aan doet om hun producten zo gezond mogelijk te maken. Minder dan eenderde vindt dat de industrie zich voldoende inzet om duurzame producten te produceren. De FNLI liet het onderzoek uitvoeren naar aanleiding van een nieuwe beweging die de levensmiddelenindustrie maandag aankondigde: ‘Een open gesprek over voedsel’. De industrie wil de dialoog over voedselproductie- en consumptie met consumenten intensiveren om het vertrouwen van de samenleving in de sector te verbeteren. Het onderzoek van Motivaction onderschrijft de noodzaak van deze beweging en adviseert de levensmiddelenindustrie om transparant te zijn, gezondheids- en duurzaamheidsaspecten beter uit te leggen en misvattingen weg te nemen. Industrie - De consument is positief over de kwaliteit van het voedsel in Nederland. Ook is men over het algemeen tevreden met de inzet van de industrie op het gebied van voedselveiligheid en de voedingswaarde op de verpakking. Toch maken consumenten zich ook zorgen, het meest over toevoegingen in producten. De levensmiddelenindustrie krijgt van de consument gemiddeld een 6,8 als rapportcijfer. Dat blijkt uit de eerste Waarderingsmeter Levensmiddelenindustrie, een onderzoek naar de waardering en het vertrouwen in de levensmiddelenindustrie onder meer dan duizend Nederlanders. Het onderzoek is uitgevoerd door Motivaction in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). “Nederlandse producenten werken er iedere dag hard aan om kwalitatief goede, betaalbare en veilige voedingsmiddelen op de markt te brengen”, zegt directeur Philip den Ouden van de FNLI. “De Waarderingsmeter laat echter zien dat we meer in gesprek moeten met consumenten om hun zorgen te bespreken en om beter uit te leggen welke keuzes dagelijks in de sector worden gemaakt.” Gemanipuleerd Hoewel 44% van de consumenten (zeer) veel vertrouwen zegt te hebben in de levensmiddelenindustrie, geeft meer dan de helft (55%) aan dat ze vinden dat voedsel te veel gemanipuleerd wordt. Minder dan een kwart (23%) vindt dat bedrijven in de levensmiddelenindustrie eerlijk zijn over welke ingrediënten er in producten zitten. “Er is werk aan de winkel. Met een 6,8 kunnen wij als grootste maakindustrie van Nederland, met een internationale toppositie, geen genoegen nemen. Ook de levensmiddelenindustrie wil af van de zesjescultuur”, aldus den Ouden. Verantwoordelijk Uit de Waarderingsmeter blijkt dat de levensmiddelenindustrie in de ogen van veel consumenten verantwoordelijk is voor de voedselveiligheid (82%), voor het aanbod van gezonde voeding (76%) en duurzame producten (74%). Toch dichten consumenten ook zichzelf een grote verantwoordelijkheid toe: vier op de vijf vindt dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun gezondheid en 7 op de 10 vindt dat consumenten er zelf veel aan kunnen doen om ervoor te zorgen dat het voedsel dat ze eten veilig is. Twijfels Consumenten hebben hun twijfels over de inzet van de levensmiddelenindustrie op gezondheid en duurzaamheid. Zo vindt slechts een kwart dat de levensmiddelenindustrie er alles aan doet om hun producten zo gezond mogelijk te maken. Minder dan eenderde vindt dat de industrie zich voldoende inzet om duurzame producten te produceren. De FNLI liet het onderzoek uitvoeren naar aanleiding van een nieuwe beweging die de levensmiddelenindustrie maandag aankondigde: ‘Een open gesprek over voedsel’. De industrie wil de dialoog over voedselproductie- en consumptie met consumenten intensiveren om het vertrouwen van de samenleving in de sector te verbeteren. Het onderzoek van Motivaction onderschrijft de noodzaak van deze beweging en adviseert de levensmiddelenindustrie om transparant te zijn, gezondheids- en duurzaamheidsaspecten beter uit te leggen en misvattingen weg te nemen.

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid