Consumptie 'buiten de deur' vindt weg naar groei


Cijfers - Na de krimp in 2014 heeft de foodsector de weg naar groei ingeslagen. De groei van 2 procent die ABN AMRO verwacht in 2016 en 2017 voor de consumptieve bestedingen in Nederland komt vooral op het conto van de consumptie buitenshuis. De stijging in de besteding aan voedingsmiddelen komt vooral door het toegenomen consumentenvertrouwen, zo laat de bank weten. In 2015 lagen de particuliere bestedingen aan foodproducten op 57 miljard euro. Volgens de rapportage blijven de bestedingen aan foodproducten voor thuisconsumptie achter bij die van de buitenshuissector. Maar toch zullen ook supermarkten profiteren van het positieve sentiment, zo luidt een van de conclusies. Ook blijven de uitgaven via het online verkoopkanaal stijgen. Speciaalzaken hebben het moeilijker en hier zal waarschijnlijk sprake zijn van een krimp. Lage grondstofprijzen leiden tot goedkopere inkoop Een focus op de kwaliteit en duurzaamheid van grondstoffen is volgens ABN AMRO een thema dat in de komende jaren aandacht verdient. De foodindustrie maakt op grote schaal gebruik van voedselgrondstoffen. De prijzen hiervan al jaren onder druk staan, als gevolg van overcapaciteit. In 2015 zijn de prijzen voor voedselgrondstoffen met 19,5% gedaald. ABN AMRO verwacht dat zich hierin in 2016 een kentering zal voordoen. Ondanks de relatief lage prijzen van de afgelopen jaren is het veiligstellen van voedselgrondstoffen ten aanzien van kwantiteit en kwaliteit een belangrijk speerpunt voor de foodsector. Producenten trachten hier op verschillende manieren mee om te gaan. Vaste leveranciers met langjarige contracten lijkt hierbij in de versindustrie versneld terrein te winnen. Daarnaast is er een aantal producenten dat de keten verkort door grondstoffenproductie voor eigen rekening te nemen. Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid