Eerste VEG.-beurs maakt valse start

Peka was één van de deelnemende bedrijven aan de VEG.

Beurzen – De eerste, tweedaagse VEG.-beurs gericht op verse AGF-producten in de Onderzeebootloods op de Rotterdamse RDM-werf kende een valse start; de locatie lag te veel buitenaf en de publiciteit vooraf was te gering geweest om de juiste hoeveelheid bezoekers naar het event te krijgen. Jammer, want het aanbod kende toch paar leuke nieuwigheden.

Wie eenmaal was geland op de locatie, zag de aantrekkelijkheid wel van het evenementenpand met uitzicht op de Rotterdamse haven. Maar de weg er naar toe was een uitdaging. Ook omdat het gecommuniceerde adres op de uitnodiging in menig navigatiesysteem ontbrak. Of het aan deze obstakels heeft gelegen is voor de evaluatie, maar feit is dat de aantallen bezoekers te wensen overliet. Terwijl het aanbod toch een aantal verrassingen bood.

Automado

Niet alleen grotere bedrijven als Koppert Cress, Vroegop-Windig, Nature’s Pride en Peka waren aanwezig, maar ook gespecialiseerde bedrijven als Koppenjan noten en Schulp Vruchtensappen. Vroegop-Windig presenteerde de Automato, een speciaal ontwikkelde display voor snoeptomaatjes gebaseerd op het Pick & Mix-principe. Met het apparaat kunnen consumenten zelf bepalen hoeveel en in welke kleur zij snoeptomaten kopen. Eén draai aan het wiel zorgt ervoor dat er circa zes tomaten in een beker vallen. De automaat bestaat uit diverse units die elk een eigen kleur snoeptomaten bevatten. De Automato wordt sinds begin dit jaar geplaatst bij een aantal groentespeciaalzaken, maar leent zich ook uitstekend voor schoolkantines, vakantie- en attractieparken.

Fruitijs

Niet nieuw, maar wel aansluitend bij de trend van ‘zonder toevoegingen’ waren de ‘fruitijsjes op een stokje’ van Sprim Fruits. Uitgangspunt van het bedrijf is om zo min mogelijk toevoegingen te doen aan de ijsjes. Daarom is dit fruitijs lactose, gluten en E-nummervrij en zijn er ook geen kleur-, geur- of smaakstoffen toegevoegd. Zelfs de verpakking ontbreekt om het ijsje. De ijsjes bestaan voor zeventig tot negentig procent uit fruit en worden aangeboden vanuit speciale vriezers, een kleiner boxmodel voor vijf ijsvarianten en een grotere vriezer met vensterglas voor acht ijsvarianten.

Startups

Naast het productaanbod op de beursvloer, werden er demonstraties, workshops en mini-seminars gehouden. Speciaal voor de startup-bedrijven was er een VEG. LAB in het leven geroepen, zodat startende ondernemers, urban farmers en andere kleinschalige aanbieders van streekproducten toch ook een eigen podium hadden. Jammer alleen dat de doelgroep waarop VEG. zich richt, zoals de groentespecialisten, ambulante handel, koks, lokale retailers, cateraars, professionals uit zorg & welzijn en andere foodservice kanalen het toch grotendeels lieten afweten.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek