Enoki en Hellmann's winnaars Foodservice Marketing Award

Foodservice Marketing Award - Enoki en Hellmann’s Burger Route zijn beide in de prijzen gevallen vandaag tijdens de uitreiking van de Foodservice Marketing Award van FoodserviceXS. NS won met Enoki de prijs op het aspect ‘Innovatie’, terwijl Unilever Food Solution met de Hellmann’s Burger Route de onderscheiding in de wacht sleepte op het onderdeel ‘Activatie’.

De Foodservice Marketing Award onderscheidt het meest succesvolle marketinginitiatief. Verschillende aspecten zijn van belang. Strategic fit geeft aan in hoeverre het initiatief is geïntegreerd in de algehele strategie van het bedrijf. Creativiteit is een volgend criterium, want hoe is de analyse concreet vertaald naar de praktijk en hoe in de operationele uitvoering? Hoeverre is het initiatief vernieuwend te noemen voor het bedrijf en of de foodservicemarkt? Tevens speelt het resultaat een rol. Welk rendement in de meeste brede zin van het woord is er gerealiseerd als gevolg van de aanpak?

NS Stations Retail heeft met Enoki aan die criteria voldaan. Het innoveert op Utrecht Centraal. Het station heeft een foodcourt waar fast fresh formules worden gecombineerd met een plein voor zitplaatsen. Onder de formules van NS Stations bevindt zich Enoki, een nieuw Aziatische concept waarin het draait om Aziatisch eten dat voor de ogen van de treinreiziger vers wordt bereid en ter plekke, maar ook ‘to go’ kan worden gegeten. Uitgebreid onderzoek onder reizigers wijst uit dat de Aziatische keuken en concepten met de focus op vers en verantwoord een goede aanvulling vormt op reeds bestaande foodformules op NS Stations. Enoki biedt de reiziger Aziatische ‘streetfood’ gerechten, met behapbare porties, waaronder warme soepen, ‘hot pots’, warme rijst & noodle gerechten, banh-mi broodjes, verse salades en ter plekke gerolde spring rolls. Ook zijn er verse Aziatische theesoorten, sappen, broodjes en yoghurt met fruit en granola verkrijgbaar. Enoki biedt van ’s ochtends tot ’s avonds lichte en verantwoorde producten die passen bij het bewustere eetpatroon van de reiziger. Hiermee is Enoki volgens NS Retail een aanvulling op het huidige aanbod op het station. Eind augustus geopend, ligt de omzet inmiddels boven budget. Knap, zo stelt NS Retail en vindt ook de jury van de Marketing Award, voor een foodformule waarvan veel gerechten voor de reiziger nog relatief onbekend zijn. Bovendien is de formule erg innovatief, vandaar ook de onderscheiding, zo stelt de jury van de Award.

Hellmann’s Burger Route
De premiumburger is hot. Dat de topkwaliteit hamburger bij de consument in de smaak valt blijkt uit de groei van het aantal premium burgerrestaurants in Nederland. Echter, de kleinere onafhankelijke restaurants hebben grote moeite om op te vallen. Hoe kunnen zij zonder de marketingmiddelen worden geholpen om aan hun potentiële gasten te laten weten dat ze heerlijke burgers serveren? Hieruit ontstond de Hellmann’s Burger Route: meer dan vijftig restaurants in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht hadden de speciale Hellmann’s Burger op de kaart staan. Dat is de missie van Unilever Food Solutions: operators en chefs oplossingen bieden om extra klanten te lokken. Unilever maakt hiervoor gebruik van de kracht van haar merken. Hellmann’s is wereldwijd het nummer 1 merk in mayonaise, geliefd onder chefs door z’n frisse smaak en stevige structuur en is ideaal om in de communicatie richting de gast te gebruiken. Hellmann’s en burgers vormen dan ook een perfecte combinatie. De activatie, die op alle mogelijke manieren on- en offline is ondersteund, was bijzonder succesvol, zo onderkent de jury van de Foodservice Marketing Award ook. Zo leidde de route bij de deelnemende restaurants tot een flinke groei van de burgerverkopen, zijn er via social media zeer positieve reacties gekomen, is de bekendheid van het merk Hellmann’s met 40 procent toegenomen en was de lancering van de Hellmann’s knijpfles een succes. Een terechte winnaar dus van de Foodservice Marketing Award, aldus de jury.

Jury
De jury van de Foodservice Marketing Award staat onder leiding van Reinier Heijenberg, oprichter en business strateeg ISMC, Desiree Struijk, directeur van Senta multisensory concepting en Raymond Slootweg, oprichter van Force451. Steffen van Beek, uitgever @FoodClicks en de voltallige adviesraad van Foodservice XS maken ook onderdeel uit van de vakjury.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Martijn Louws