Fanta orange ‘nieuwe stijl’ bevat voortaan minder calorieën

De herformulering van Fanta orange levert 8,8 miljard kCal ofwel 2,2 miljoen kg suikerreductie per jaar op

Frisdranken - Coca-Cola heeft voor Fanta orange een nieuwe receptuur ontwikkeld waardoor de frisdrank nu 33kcal per 100ml bevat in plaats van 48kcal. Volgens de frisrankreus past de vernieuwing van Fanta orange bij de ontwikkelingen van het merk en de veranderende behoeften van de consument.

De herformulering is volgens Coca-Cola Nederland een significante stap in de ambitie om minder suiker te gebruiken, zonder in te boeten op de smaak. Vernieuwde Fanta orange is uitgebreid getest en het blijkt dat de Nederlandse consument de frisdrank, die iets donkerder van kleur is, net zo lekker vindt als het huidige recept. “Het ontwikkelen van een nieuwe receptuur duurt soms jaren”, zegt senior brand manager Fanta Margreet van Staalduijnen. “Ik ben trots dat we voor Fanta orange na vier jaar testen en het onderzoeken van honderd prototypes met verschillende suiker- en zoetstofcombinaties, een geslaagd recept hebben gevonden. Het vernieuwde Fanta orange-recept kwam onder Nederlandse consumenten als beste uit de test. De smaak wordt als even lekker beoordeeld en de vernieuwde kleur wordt als beter ervaren. Een bijzondere mijlpaal.”

Grote stap
De herformulering van Fanta orange levert 8,8 miljard kCal ofwel 2,2 miljoen kg suikerreductie per jaar op. Dit brengt Coca-Cola Nederland weer een stapje dichterbij het streven om in 2020 15% minder calorieën per liter in de markt te hebben ten opzichte van het basisjaar 2012. De vernieuwde Fanta orange is te herkennen aan de claim ‘new improved recipe’ voorop de verpakking en is vanaf maandag verkrijgbaar.
Fanta bestaat sinds 1940 en is nog altijd zeer populair. Na Coca-Cola en Coca-Cola zero sugar is Fanta de nummer 3 in het portfolio van Coca-Cola Nederland. Er zijn 10 kleurrijke Fanta-varianten verkrijgbaar, waarvan de helft suikervrij is. De originele Fanta orange beslaat 73% van het totale Fanta-volume.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Paul Peter Blonk