FSIN: Consument heeft geen boodschap meer aan klassieke marktindeling

Deel van de visafdeling bij Jumbo Foodmarkt

Foodservice - De Nederlandse markt van eten en drinken verkopen aan consumenten is nog klassiek georganiseerd. Voor thuis eten ga je naar de super, voor eten buiten de deur ga je naar een van de honderden outlets. Maar aan die logica heeft de consument geen enkele boodschap meer.

Dat schrijft het FSIn in de nieuwste Beleidsmonitor die recent is verschenen. Supermarkten en horecabedrijven denken ongeveer als volgt volgens het bericht op de FSIN-site: ‘Voor thuis eten ga je naar de supermarkt of de speciaalzaak; en wil je buiten de deur iets eten, dan zijn er honderden verschillende varianten horeca-outlets. Op elkaars terrein komen leidt alleen maar tot ongelukken. Schoenmaker blijf bij je leest!’ Maar omdat de consument aan die logica geen enkele boodschap heeft, beginnen zowel retailers als horecabedrijven te beseffen dat ze moeten gaan veranderen, aldus het kennisinstituut. De consumentenbehoefte komt centraal te staan.

Nederland

Dat is intussen in de Verenigde Staten volop bezig en het fenomeen ‘blurring’ gaat ook de Nederlandse foodsector beïnvloeden. Kanaalgrenzen, die ooit door verdienmodellen, wetgeving of ambacht zijn ontstaan, verdwijnen. De meeste spelers uit de Nederlandse foodketen zijn echter nog helemaal niet klaar voor die forse verandering. Met name voor leveranciers is het lastig. Een van de problemen voor de Jumbo Foodmarkt was dat potentiële leveranciers nog helemaal in de ouderwetse kanaal-businessconcepten dachten. Jumbo was in hun ogen een retailer en ze werden met retailoplossingen bestookt, terwijl de Jumbo Foodmarkt nu juist geen gewone retailer wilde zijn. Ralph Bertrand, een van de geestelijk vaders achter de Jumbo Foodmarkt, was dan ook blij met het ontwaken van de belangstelling voor de effecten van blurring. Hij heeft als gastdocent meegewerkt aan de eerste New Food Concepts-opleiding in New York.

Bron: FSIN

Auteur: Steffen van Beek