Gastvrij Rotterdam inspiratie voor kritische blik op eigen bedrijf

Groothandel Makro, met een open stand en enkele bijzondere toeleveranciers

Beurzen - De eerste dag van de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam was vooral druk en warm. Ondanks het feit dat er geen echte noviteiten bij de standhouders te zien zijn, biedt de beurs voldoende inspiratie voor ondernemers om de eigen bedrijfsvoering kritisch onder de loep te nemen. Laat dat nu een van de belangrijkste motivaties zijn om een beurs te bezoeken.

Beursbezoek doe je als ondernemer vooral om bij te blijven en beter te worden. Daarnaast krijg je door het geconcentreerde aanbod als ondernemer een beeld voorgeschoteld waardoor je weer eens kritisch naar je eigen bedrijf kunt kijken. Vernieuw ik wel voldoende, wat is er nog meer te krijgen, kan ik de kwaliteit verhogen van bepaalde producten zonder dat ik mijn prijs moet verhogen of op mijn marge inteer? Zomaar enkele vragen die reëel zijn bij een bezoek aan een vakbeurs. Rotterdam is daarvoor een uitstekend platform. Een overzichtelijke beurs met voldoende aanbod om een brede kijk te krijgen op de actuele ontwikkelingen in de horecasector. Ook al zijn sommige merken deze beurseditie niet aanwezig of sommige wat kleiner dan normaal.

Hightlights

Enkele highlights op een rijtje: echt nieuw is de introductie van de verpakte biologische koekjes van Hoppe. Werden deze krokante lekkernijen vorig jaar nog aangeboden in grote glazen potten, nu zijn ze ook per stuk verpakt en verkrijgbaar. Bij Vandemoortele liggen de Chupa Chups donuts en zijn ze uiteraard ook te proeven. De donuts werden begin dit jaar geïntroduceerd en hebben de zoetige smaak van de lolly’s alsook de kleurrijke, speelse ontwerpen van het internationale merk. Bij Frozen Foodservice Innovator twee nieuwe introducties in het foodservicekanaal: de eerste is een verantwoord Domini ijsje op basis van 100% groente, fruit en vezels. De ijsjes worden via een speciaal bevriezingsproces zodanig bevroren dat er geen conserveermiddelen, kleurstoffen of suikers hoeven te worden toegevoegd. De ijsjes zijn op die manier volledig vegan. Ander product in het assortiment van Frozen Foodservice Innovator zijn de veggiefries. Ooit ontwikkeld als groentefriet om kinderen meer groente te laten eten. De frites zijn gebaseerd op kikkererwten, wortelen, pastinaak en knolselderij en bevatten geen melk of lactose, geen gluten en soja en geen kleur-, geur- en smaakstoffen.

FoodIntro

Nieuw op Gastvrij Rotterdam is de live-versie van FoodIntro, het foodservice-initiatief van Mehmet Eser, die tevens het netwerk Homies voor de foodservicesector heeft opgezet. Op deze beurslocatie tal van partijen met grappige en opzienbarende nieuwigheden binnen de sector. Zo staat ondernemer Robert Blonk er met Cigaronthebar.nl. Het bedrijf levert kosteloos een humidor, gevuld met tien smaken sigaren uit Nicaraqua in verschillende maten, een knipper en aansteker voor restaurants of andere verblijfshoreca. Op die manier kunnen ondernemers het verblijf van hun gasten nog iets verlengen door de sigaren in combinatie met een glas whisky, rum of cognac aan te bieden. Sigar on the bar, dat onderdeel is van de Sigarenman, vult zelf de humidor periodiek aan. Voor het eerst is op Gastvrij Rotterdam ook een pop up restaurant neergezet. Het restaurantconcept op de driedaagse beurs is afgeleid van het circulaire horecapaviljoen The Green House in Utrecht, een initiatief van foodservicebedrijf Albron.

Bidfood

Als vanouds inspirerend is de stand van Bidfood. Opnieuw zijn in deze stand tal van culinaire partijen te zien met bijzondere producten. Het concept is inmiddels zodanig beproefd dat meer groothandels de combinatie zoeken met bijzondere toeleveranciers. De leveranciers op de beurs zelf zoeken het vooral in het laten zien welke toepassingsmogelijkheden er zijn met hun producten. In veel gevallen is dat namelijk nog veel te beperkt. Ondernemers zouden veel meer omzet en marge kunnen genereren wanneer zij iets creatiever hun presentatie invullen, waardoor er voor de consument een aantrekkelijke product ontstaat. Dat is vaak niet alleen onderscheidend ten opzichte van de concurrentie, maar zorgt meestal ook voor een hogere verkoopprijs en in de regel extra marge.

Bron: @FooClicks

Auteur: Steffen van Beek