GfK: Nieuwe oudere winkelt in 2020 massaal online


Onderzoek - Gebruiken ouderen internet nu vooral om in contact te blijven met familie en bekenden, in 2020 gaan ze ook massaal online kopen. Retailers moeten rekening houden met dit veranderende winkelgedrag van de groeiende groep 50-plussers. Tot die conclusies komt de expertgroep Shopper Behavior van Shopping2020 in haar eindrapport. De expertgroep Shopper Behavior maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Shopping2020, dat een visie ontwikkelt op hoe de consument shopt in 2020. De expertgroep onderzocht samen met onderzoeksbureau GfK de vraag welke demografische, economische, technologische en sociaal-culturele ontwikkelingen van invloed zijn op het winkelgedrag van vier typen consumenten. In 2020 zijn er volgens de experts zo’n 7 miljoen 50-plussers in Nederland. Zij vormen daarmee een veel grotere groep dan jongeren en de voor de media- en marketing belangrijke doelgroep 20-49 jaar. Onder andere door de vergrijzing zal de manier waarop consumenten winkelen veranderen. Ook de 50-plussers zelf zullen in 2020 een ander winkelgedrag hebben. Lianne van der Wijst, Research Consultant bij GfK, licht toe: ‘We zien dat ouderen de mogelijkheden van internet steeds breder gaan gebruiken. Het gebruik van internet om producten te kopen bleef onder ouderen tot nu toe achter bij de rest van de bevolking. De afgelopen 5 jaar is echter het aantal ouderen dat online producten heeft gekocht al meer dan verdubbeld. De verwachting is dat dit de komende jaren nog verder gaat toenemen.’ Bron: GfK

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid