Grievink (FSIN): ‘Klassieke restaurant en supermarkt gaan verdwijnen’


Foodservice - ‘Bedrijven die denken dat alles wel weer zo zal worden als het vroeger was, wil ik graag uit de droom helpen. Mensen veranderen hun manier van leven en onderstrepen deze nieuwe levensstijl met andere manieren van eten en drinken.' Met die woorden trapte Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut het jaarlijkse zomercongres in Putten af. Een duidelijke boodschap. De markt vraagt om ‘Serving New Solutions’, dat tevens de titel was van het congres. Met name de klassieke horeca wees Grievink nadrukkelijk op de nieuwe werkelijkheid. Voor hen geldt de 20-60-20 regel. ‘Ongeveer 20 procent doet het heel erg goed, met 60 procent gaat het matig, de overige 20 procent staat op verlies. Het klassieke restaurant, maar ook de klassieke speciaalzaak en zelfs de klassieke supermarkt zullen verdwijnen. De grenzen vervagen - alles zal in de toekomst in elkaar overlopen.’ Het omzetaandeel van mengvormen tussen foodservice en foodretail is nu nog maar één procent, maar zeer snel groeiend. Vreemde eenden Ook branchevreemde partijen doen hun invloed op de foodmarkt gelden. Grievink: ‘Er zijn nu spelers in onze markt waarvan wij nooit gedacht hadden dat ze zich met eten en drinken zouden bemoeien. Zoals Google en Thuisbezorgd.nl. Er zullen nog veel meer volgen.’ Bron: FSIN/FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid