Horeca ‘casualiseert’ snel
Trend - Als er één dominante trend is binnen de Nederlandse foodservicemarkt, is het wel het 'casualiseren' van de horeca. Binnen de segmenten Klassieke Horeca, Gemak en zelfs Catering vindt een grootscheepse verschuiving plaats richting (fast) casual dining. Dat zegt Ubel Zuiderveld in zijn blog op de site van Foodservice Instituut Nederland. De horeca gaat volgens Zuiderveld steeds meer lijken op de vaderlandse politiek. ‘Aan de flanken zien we extremen. Je ziet een handjevol topkoks met internationale sterallures ter rechterzijde. Aan de uiterste linkerflanken zien we de uitgesproken prijsvechters. Dat zijn steeds vaker warenhuizen, zoals de Hema en Ikea, waar je voor een paar luttele euro’s kunt ontbijten of dineren. Maar voor de rest van de OoH-consumptie geldt: bijna alle formules op het gebied van eten schuiven op naar het midden van de markt.’ Dit geldt in de eerste plaats voor nieuwkomers. Vrijwel alle nieuwe concepten richten zich op snelle service, op een gunstige prijs-kwaliteitverhouding en op lunchen of dineren in informele en eigentijdse sfeer. In Amerikaans vakjargon noemen we dit segment ook wel Fast Casual, het segment dat zit tussen fastfood en het ‘ouderwetse’ restaurant. Bron: FSIN
Auteur: Steffen van Beek