HTC Advies: 'technologie biedt ook horecaondernemers kansen'

Virtual reality dining kan horecaondernemers kansen bieden

Beurzen - De opkomst van snelle dataverbindingen en virtual reality biedt kansen, ook voor horecaondernemers. Wie kent niet de restaurants waar je via een app kunt reserveren of bezorgen en vervolgens gevraagd wordt om een online review te geven? Of de virtual reality projecties die sfeerverhogend werken? Op het Innovation & TrendLAB van de Horecava zijn diverse technologische toepassingen te zien.

Zo presenteert Index Hospitality Systems dé innovatie voor de restaurantkeuken: de Annoncer. Dit is een app speciaal ontwikkeld voor fine dine restaurants. Zowel de mise-en-place als het annonceren worden via de app uitgevoerd, waardoor een volledig digitale keuken ontstaat. De app kan gekoppeld worden aan reserverings- en kassasystemen. Deze innovatie reduceert fouten zoals die nu met het klassieke bonnetjes- of audiosysteem worden gemaakt. Dit vergroot de gasttevredenheid én voorkomt ergernis bij het personeel en omzetverlies.

Unieke beleving

Dinner in Motion combineert virtual reality en storytelling door het aanbieden van een unieke restaurantbeleving. Zo kunnen gasten zich onderdompelen in een onderwaterwereld waarbij de geprojecteerde vissen over tafel zwemmen en muziek en licht alle zintuigen tijdens het eten prikkelen. Virtual reality, augmented reality en experience vloeien zo samen tot een uniek verhaal dat voor elke gast op maat kan worden toegepast. Ook leveranciers zetten steeds vaker deze technologie in. Partner Stobag, leverancier van zon- en weerbeschermingsoplossingen, laat op het Innovation & TrendLAB zien hoe zij met virtual reality de klant een toegepast eindproduct kunnen tonen. Deze leverancier doet dit door  de klant via de virtual reality-bril zijn eigen horecazaak met passende zonwering met zelfs verschillende lichtinvallen of zonstanden te laten zien.

Mosselseizoen

‘Innovatie op het gebied van technologie wordt door veel horecaondernemers gezien als een te grote investering,’ stelt Lotte Windey, adviseur bij HTC Advies. ‘De techniek ontwikkelt zich echter snel, waardoor de investering steeds minder hoog wordt. Zo kost de virtual reality-bril nog maar een paar tientjes en een bijbehorend projectiescherm hooguit een paar honderd euro. Met deze innovatie kun je je producten wel onderscheidend en met een gepersonaliseerde beleving aanbieden. Bijvoorbeeld in relatie met de seizoengebondenheid van veel horecazaken. Is het mosselseizoen? Neem dan je gasten via de virtual reality-bril mee naar de kust in Zeeland.’

Innovation & TrendLAB

Het Innovation & TrendLAB op Horecava 2018 laat diverse technologische innovaties zien, waaronder La Place, Annoncer en NCR met betaal- en annoncertechnologie, Stobag met virtual reality en Consumatics met ‘live experimenten’. HTC Advies is fouding partner van het Innovation & TrendLAB. Deze hospitality experts gaan in het AdviesLAB met bezoekers in gesprek over hoe zij kunnen inspelen op de veranderingen in de markt.

De Horecava vindt plaats van maandag 8 tot en met donderdag 11 januari 2018 in RAI Amsterdam.

(Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de horecabeurs Horecava en HTC Advies)

Auteur: Steffen van Beek