ING ziet winkelverkopen voor het eerst in tien jaar krimpen


De toename van het bbp in het vierde kwartaal is vooral toe te schrijven aan de consumptie door huishoudens

Analyse – ING Research geeft in een analyse van de winkelverkopen aan dat het uitdagende tijden zijn voor retailers. De retailsector heeft te maken met een hoge inflatie en een laag consumentenvertrouwen. De verwachting is dat voor het eerst in tien jaar de afzet krimpt met zo’n 2% in 2023.

De consument koopt vooral minder kleding, meubels en elektronica. In het foodsegment verschuiven de bestedingen van consumenten door de hoge inflatie deels van de speciaalzaak naar de supermarkt. Alleen het segment persoonlijke verzorging laat geen krimp zien dit jaar. Naast hogere huren, inkoop-, energie- en personeelskosten zet een tekort aan personeel een rem op de groei bij veel winkeliers. Bovendien moet de tijdens de coronaperiode opgebouwde belastingschuld worden terugbetaald. ING Research verwacht dan ook dat het aantal faillissementen en bedrijfsbeëindigingen in 2023 gaat stijgen, vooral in het conjunctuurgevoeligere non-food segment.

Hand op de knip

“De 2% krimp komt met name door een sterke terugval in het non-food segment, dat het meest conjunctuurgevoelig is”, stelt Katinka Jongkind, sectoreconoom Retail bij ING Research. "Door de hoge inflatie en een aanhoudend laag consumentenvertrouwen houden consumenten in de winkelstraat meer en meer de hand op de knip. Zeker wat betreft niet-noodzakelijke goederen zoals woninginrichting en elektronica.”

Verschuiving in food

“In termen van omzetontwikkeling is 2023 een extreem jaar voor ondernemers in de foodretail, met een verwachte omzetgroei van bijna 8%”, aldus Thijs Geijer, sectoreconoom Food bij ING Research. “Dit komt echter puur en alleen door hogere prijzen. Hogere kosten voor personeel, inkoop, energie en transport geven volop reden voor aanpassingen van de prijzen in het schap. Net als in 2022 krimpt de afzet dit jaar doordat consumenten minder kopen. Ook verschuiven de bestedingen van consumenten door de hoge inflatie van speciaalzaak naar supermarkt en van A-merk naar huismerk.”

E-commerce

Na een ongekende groei tijdens de coronapandemie, is de e-commercesector in 2023 terug in rustiger vaarwater. Voor 2023 wordt een omzetgroei van 4% in online aankopen verwacht, na een lichte daling in 2022. Met het verdwijnen van de lockdowns begin 2022 werd een deel van de online aankopen weer in de fysieke winkels gedaan. Desondanks is de verwachting dat er de komende jaren een verdere verschuiving plaatsvindt van fysiek naar het online verkoopkanaal. Niet alleen omdat consumenten het gemak van online winkelen hebben ervaren, maar ook doordat winkeliers vaker een multichannel strategie hebben, waarbij ze veelal een minder groot assortiment in de winkel aanbieden dan online. Bovendien zorgt een tekort aan personeel mogelijk voor impact op de service in de fysieke winkel, aangezien nog altijd vier op de tien winkeliers met personeelstekorten kampen.

Bron: ING Research/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht


REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht

Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

Lees bericht

Foodplatform QSTA en databeheerder Foodbyte fuseren

Samenvoeging – Databeheerbedrijf Foodbyte en online foodplatform QSTA in Rotterdam zijn per 1 maart jl. samengevoegd. De bedrijven zetten hun gezamenlijke activiteiten voort onder de naam QSTA. Dankzij de samenvoeging wil het nieuwe QSTA verder voorop lopen in de foodwereld als het gaat om het verwerken en publiceren van fooddata.

Lees bericht


‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’

Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid