KHN bezorgd over ‘torenhoge commissies’ bestelsites


Bezorging – Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is verontrust over de almaar stijgende commissies die (bezorg)restaurants moeten afdragen aan eten-bestelsites zoals Just-Eat en Thuisbezorgd.nl. “De afhankelijkheid van deze partijen is groot.” Thuisbezorgd.nl en Just-Eat bundelen het aanbod van naar eigen zeggen ruim vijfduizend en meer dan drieduizend bezorgrestaurants in Nederland. Veel klanten bestellen standaard via deze sites bij hun vaste, lokale maaltijdenleverancier, die daardoor steeds commissie moet afdragen. Zo moet er gemiddeld tussen de 10 en 12 procent worden afgedragen van het bedrag van de bestelling, laat een woordvoerster van KHN weten. Vaak is dit de helft van wat een restaurant verdient op een maaltijd. Veel restauranthouders beklaagden zich de afgelopen tijd dan ook bij KHN over de oplopende provisies. “Maar ze geven ook aan niet zonder die platforms te kunnen. Het is te duur om zelf bestelsites te ontwikkelen”, vertelt de woordvoerster. Stappen zet KHN echter voorlopig niet. “Niet anders dan dat wij aandacht vragen voor deze, in onze ogen, zorgelijke ontwikkeling.” Geen verborgen kosten Thuisbezorgd.nl is onderdeel van Takeaway.com, één van ’s werelds grootste eten-bestelsites. Sinds de start van het bedrijf in 2000, is het uitgegroeid tot marktleider op het gebied van online eten bestellen in Nederland. Momenteel zijn in Nederland meer dan 5.000 bezorgrestaurants bij thuisbezorgd.nl aangesloten en verwerken zij meer dan 1.000.000 bestellingen per maand. Thuisbezorgd.nl werkt onder meer samen met grote ketens, zoals Domino’s Pizza, New York Pizza, Spare Rib Express, Coca-Cola, Heineken en Ben & Jerry’s. “Onze tariefstelling is de laagste van alle ter zake doende eten-bestelsites in de wereld. Daarnaast rekenen wij geen verborgen kosten: er wordt alleen per aangeleverde bestelling betaald”, reageert marketing manager Imad Qutob van Takeaway.com. Hij wil geen exact percentage noemen. “Gelet op de grote marketinginspanningen die wij dagelijks doen, zowel online als op radio en televisie, om bestellingen te generen voor de bij ons aangesloten restaurants, menen wij dat wij een zeer goede offering aan restaurants bieden.” De andere grote eten-bestelsite in Nederland, het Britse online fastfoodplatform Just-Eat, was niet bereikbaar voor commentaar. Betaalbaar alternatief De stijgende commissie en de toenemende onvrede daarover biedt ruimte voor nieuwe initiatieven. “Veel bezorgrestaurants zijn op zoek naar een betaalbaar alternatief voor de toekomst, aangezien de gedachte is dat de commissies verder omhoog zullen gaan”, zegt Sjoerd Landweer van het ICT-bedrijf Media4Horeca. Het bedrijf helpt volgens Landweer ondernemers aan een eigen website waarop maaltijden kunnen worden besteld. “Bezorgrestaurants krijgen voor een vast maandbedrag een webshop waarop consumenten kunnen bestellen en betalen via iDeal. Daarnaast beschikt het systeem over een eigen content management systeem waar menuprijzen en acties kunnen worden aangepast.” Volgens Landweer komt het erop neer dat bezorgrestaurants voor 15 euro per maand een complete webshop krijgen plus alle tools die de business vraagt, zoals bezorggebieden, bezorgkosten, actie module en menukaart. Bron: @FoodClicks  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid