Lei Wageningen: Nederlandse foodsector innoveert te weinig
Industrie - De Nederlandse levensmiddelenindustrie blijft in innovaties achter bij Denemarken en Duitsland. Zij richt zich te veel op procesefficiëntie en kostenverlaging en te weinig op productvernieuwing en marketing. Die waarschuwing staat te lezen in het Europees benchmarkonderzoek dat Lei Wageningen UR in opdracht van het ministerie van Economische Zaken heeft uitgevoerd. Het onderzoek is uitgevoerd om de concurrentiepositie en verduurzaming van de Nederlandse levensmiddelenindustrie te kunnen beoordelen. Nederlandse levensmiddelenindustrie heeft ten opzichte van Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk een redelijk sterke positie voor wat betreft onderzoek en ontwikkeling. Ook is de sector vooruitstrevend als het gaat om samenwerking bij innovatie. Maar omdat de aandacht vooral uitgaat naar efficiënte productieprocessen en kostenverlaging, ontstaat het risico dat op den duur de concurrentiekracht en werkgelegenheid onder druk komen te staan. Echt vernieuwende innovaties komen slechts van enkele bedrijven: veelal de start-ups en multinationals. Uit het Lei-onderzoek blijkt verder dat Nederland in Europa na Denemarken en Duitsland op 3 staat als het gaat om innovatie in de levensmiddelenindustrie. Nederland investeert veel tijd en middelen in onderzoek en innovatie, maar, zo blijkt uit het onderzoek, genereert minder omzet uit nieuwe producten. Bron: Lei/FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek