Lekkerland Nederland kijkt terug op lastig jaar


Groothandel – De omzet van Lekkerland Nederland daalde in 2013 met 4 procent naar 2.416,3 miljoen euro. Ondanks dit is country manager Henk-Jan Peterse vol vertrouwen. “We hebben belangrijke nieuwe klanten weten binnen te halen en een belangrijke nationale oliemaatschappij teruggewonnen.” Hoewel de economische omstandigheden in Nederland een herstel vertonen, blijft de algemene situatie voor het verslagjaar lastig, meldt Lekkerland in een persbericht. Lekkerland Nederland rapporteert dan ook een omzetdaling van 4 procent. “Het btw-systeem voor tabaksproducten werd halverwege 2013 gewijzigd”, zegt Peterse, country manager van Lekkerland Nederland. Het nieuwe systeem houdt in dat de btw niet meer in de verkoopomzet wordt meegenomen. “Dat heeft geleid tot een daling van de verkoop met 189,4 miljoen euro in 2013”, aldus Peterse. Als we het effect van de btw echter buiten beschouwing laten, steeg de omzet van tabak met ongeveer 100 miljoen euro. Nieuwe klanten Lekkerland Nederland heeft in het boekjaar volgens eigen zeggen belangrijke nieuwe klanten weten binnen te halen en een belangrijke nationale oliemaatschappij teruggewonnen. De groothandel gaat vanaf oktober 2014 meer dan 120 tankstations van een grote oliemaatschappij in Nederland bevoorraden. Begin 2014 is een langlopende overeenkomst tussen Lekkerland Nederland en een bakkerijketen met 110 winkels verlengd. “Deze successen benadrukken het strategische doel van het versterken van onze kernactiviteiten en laten zien dat we zeker op de goede weg zijn”, zegt Henk-Jan Peterse. “Wij willen de consument terugkrijgen bij onze klanten en blijven daarom focussen op de attractiviteit van de diverse verkoopkanalen.” Toekomstige groei De consequente ontwikkeling van ‘multi-temperatuur’-diensten is een andere strategische pijler van Lekkerland en een belangrijke voorwaarde voor toekomstige groei. Lekkerland Nederland heeft daarom in 2013 ook ‘multi-temperatuur’-logistiek ingevoerd en uitgerold. “Met deze unieke logistieke structuur kunnen we onze on-the-go foodservice-oplossingen verder verbeteren en daardoor in 2014 nieuwe klanten winnen”, aldus Henk-Jan Peterse. Het binnenhalen van de foodservice-activiteiten van een oliemaatschappij met 55 servicestations in maart 2014 is slechts een indicatie van betere zakelijke omstandigheden in 2014, aldus Lekkerland. Overigens steeg de omzet van de totale Lekkerland Groep nog wel in 2013. In totaal slaagde de groep erin de omzet met 206 miljoen euro te doen stijgen naar 11.690,4 miljoen euro. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid