A-merken slaan handen ineen tegen voedselverspilling foodservice


Industrie - Een groot aantal A-merkfabrikanten heeft de handen ineen geslagen om de voedselverspilling in de foodservicebranche tegen te gaan. Doel van de ‘International Food Waste Coalition’ (IFWC) is om andere bedrijven te inspireren en ze aan te zetten tot programma’s die zijn gericht op het tegengaan van voedselverspilling. De fabrikanten die op basis van een ketenbrede ‘van veld tot vork’ aanpak intensief gaan samenwerken zijn Ardo, McCain, PepsiCo, SCA, Sodexo, Unilever Food Solutions en het Wereld Natuur Fonds. Vandaag de dag wordt meer dan 30% van het eten dat wordt geproduceerd niet opgegeten. Tegelijkertijd lijden meer dan 800 miljoen mensen honger of zijn ondervoed. De voorspelling is dat de wereldbevolking in de komende 35 jaar zal groeien van 7 tot 9,6 miljard. Hierdoor komen natuurlijke hulpbronnen onder toenemende druk te staan. Het IFWC noemt het daarom ‘onacceptabel’ om voedsel te verspillen dat eigenlijk kan worden gegeten. Dankzij de schaalgrootte kan juist de foodservicemarkt een grote rol spelen in het tegengaan van voedselverspilling. Fase Studies tonen aan dat voedselverspilling voorkomt tijdens iedere fase van de keten, van productie tot consumptie. Er bestaan al verschillende organisaties en initiatieven om voedselverspilling tegen te gaan. Gezamenlijk hebben de IFWC-leden de grootste geografische voetafdruk in de foodservicesector ter wereld. Het IFWC wil dan ook het verschil maken met een keten-overkoepelende aanpak. Vanuit de coalitie loopt er op dit moment een pilot in een aantal scholen in verschillende landen binnen de Europese Unie. Daarbij wordt gekeken waar voedselverspilling voorkomt in de verschillende stappen van de keten. Doel is vervolgens om hiertegen efficiënte oplossingen te bedenken. Ambities “Onze ambities met de coalitie zijn groot”, zegt IFWC-president Damien Verdier. “We geloven echt dat de collectieve organisatie die we hebben opgezet tot efficiëntere oplossingen zal leiden om voedselverspilling tegen te gaan. Een uitdaging die niet moet worden onderschat, in termen van de impact op het klimaat en de natuurlijke hulpbronnen. Maar ook aangaande die ene grote vraag: “Hoe voeden we de wereld in 2050?” Willem Brandt, VP customer development bij Unilever Food Solutions zag in het IFWC direct de overlap met de doelen uit het Unilever Sustainable Living Plan. “Om verandering te bereiken moet je in partnerships werken, met partijen die die doelstellingen delen. Unilever Food Solutions is al zeer actief op het gebied van het terugdringen van voedselverspilling en we zijn ervan overtuigd dat de deelname aan het IFWC onze impact en snelheid op het gebied van duurzaamheid over de gehele keten nog verder zal bevorderen.” Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid