‘Minder bakkers, maar wel meer broodjes’

Op steeds meer plaatsen wordt brood verkocht zoals hier bij Kwalitaria Delifrance in Leidsche Rijn

Marktcijfers – Het aantal traditionele bakkers daalt al jaren op rij, maar dat betekent niet dat er minder broodjes worden verkocht. Want op steeds meer plaatsen worden de broodjes aangeboden. Bij tankstations, maar ook bij broodjeszaken en lunchrooms. In drie jaar tijd steeg het aantal locaties namelijk met 25 procent.

Dat blijkt uit cijfers van databureau Datlinq in Rotterdam. Zij becijferden dat er in juli 2015 nog 4.038 bakkers waren en in juli 2018 nog 3.841 over. Een daling van 5%. Maar in dezelfde periode steeg het aantal broodjeszaken en lunchrooms van 2.862 naar 3.590, een stijging juist van 25%. Het bureau tekent daarbij aan dat het niet alleen nieuwe locaties zijn, maar ook bestaande bakkers die hun zaak omvormen tot een lunchroom.

Groei in zoetigheid

Ook het aantal aanbieders van gebakken zoetigheden groeit. Bij de patissiers en chocolatiers is zelfs een stijging te zien van 34%. Datlinq: ‘Dit komt met name door een groei in het aantal speciaalzaken die bijvoorbeeld cupcakes verkopen. De populariteit van programma’s als Heel Holland Bakt, waarbij de kandidaten uitpakken met heerlijke taarten en andere zoetigheden, heeft een impuls gegeven aan deze groei’. Daarnaast worden de bedrijven geholpen door social media. Want daardoor kunnen ook kleine specialisten hun – veelal zelfgemaakte - lekkernijen door het hele land verkopen.

Broodformules

De meeste aanbieders van zoetwaren opereren nu nog zelfstandig. Naast Leonidas zijn er eigenlijk geen ketens met een dominante positie. Bij de zelfstandige bakkers daalt het aantal bedrijven, maar de bedrijven die er nog zijn, zijn meestal aangesloten bij één van de ketens. Het gaat dan bijvoorbeeld om: Echte Bakkersgilde (370), Bakker Bart (164), Ambachtsbakker (64), De Meesterbakker (62) en Bakker van Maanen (49). Steeds meer bakkers zetten een paar tafeltjes neer, schenken koffie en serveren belegde broodjes. Het onderscheid tussen bakker, lunchroom of broodjeszaak wordt daardoor steeds kleiner. Uit het door Datlinq opgestelde overzicht van het aantal vestigingen bij lunchrooms of broodjeszaken blijken de formules Subway (203), Bagels & Beans (73) en Delifrance (61) het meest aanwezig te zijn.

Shop in shop

In de trend van gemak en eten on-the-go is een ander opkomend fenomeen de ‘shop-in-shop’. Onder andere bij benzinestations. De kwaliteit van het broodje voor onderweg gaat omhoog en is tegenwoordig op vele plekken te krijgen, zowel aan de snelweg maar ook de provinciale wegen en zelfs bij de benzinestations binnen de bebouwde kom. De grote spelers zijn Delifrance en Starbucks.

Bron: Datlinq

Auteur: Steffen van Beek