Nederlandse Franchise Code vandaag gepresenteerd


Franchise - Franchisegevers en franchisenemers hebben vandaan een eerste concept van de nieuwe Nederlandse Franchise Code (NFC) gepresenteerd. De NFC is een zelfregulering instrument voor de franchisesector en stelt in tegenstelling tot de bestaande Europese Erecode nu onder meer ook duidelijke richtlijnen rondom e-commerce activiteiten. Ook is er een apart hoofdstuk opgenomen over communicatie. De nieuwe NFC moet een einde maken aan de veronderstelde ongelijkwaardigheid tussen franchisegever en franchisenemer, waarover de laatste jaren veel te doen is. De gedragscode is, op verzoek van minister Kamp, opgesteld door een zogenoemde schrijfcommissie. Deze bestaat uit vertegenwoordigers vanuit de franchisegevers en franchisenemers. Het ministerie van Economische Zaken ondersteunt de commissie. Evenals een denktank waarin een brede vertegenwoordiging van de franchisesector actief is. “We willen glans teruggeven aan de sector”, stelt Jos Boot vandaag tijdens de presentatie in Den Haag. Hij is directeur van The Read Shop en zit namens de franchisegevers in de schrijfcommissie die de gedragscode heeft opgesteld. “De sector heeft de handen ineengeslagen en een nieuw, gemeenschappelijk normenkader ontwikkeld”, aldus Boot. “Franchise is een ondernemingsvorm die is gebaseerd op samenwerken, vertrouwen en transparantie. En met wederzijdse rechten en plichten. De NFC geeft nu duidelijke richtlijnen op het gebied van wederzijdse rechten en plichten, informatievoorziening en de franchiseovereenkomst”, vult Patricia Hoogstraaten, directeur van het Vakcentrum en retaildeskundige, aan. Zij zit namens de franchisenemers in de schrijfcommissie. Communicatie In de NFC een speciaal hoofdstuk over communicatie opgenomen, vanwege het feit dat het hier soms misgaat. Ook zijn er duidelijke richtlijnen opgesteld rondom e-commerce. “De wereld verandert, de richtlijnen en gedragscodes die gelden in franchise verdienen daarom ook eens in de zoveel tijd een update. De nieuwe NFC geeft hieraan nu invulling”, aldus Boot. Opmerkelijk is dat de code niet voorziet in geschillenbeslechting. Boot: “Dat is wel een punt dat we in de toekomst zullen behandelen, maar nu nog niet. We hebben ons nu vooral geconcentreerd op de inhoud van de code. Het concept dat er nu ligt is een bouwsteen waaraan we in de toekomst nieuwe elementen toevoegen.” Boot en Hoogstraten doen nadrukkelijk een beroep op de franchisenemers en franchisegevers de code straks na te leven. “We hebben een broertje dood aan de zogenoemde free riders. Wij vinden dat iedereen zijn verplichtingen heeft. Ook in de pre-contractuele fase”, aldus Boot. Zo wordt in de code benadrukt dat de franchisegever, nog voordat het contract wordt getekend, een informatieplicht heeft, terwijl de franchisenemer ook aantoonbaar moet maken dat hij of zij onder meer financieel voldoende draagkracht heeft. Ook is er meer bedenktijd voor de franchisenemer ingebouwd. Een dag voor de opening het franchisecontract laten ondertekenen is er niet meer bij voor de franchisegever. Zes weken Ieder die betrokken is in de franchisesector heeft zes weken de gelegenheid te reageren op het concept. Het eindresultaat hiervan wordt op 3 september aan minister Kamp aangeboden. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid