Nieuw restaurant in Rijksmuseum wordt culinair hoogstandje


Horeca - Rijks, het nieuwe restaurant van het Rijksmuseum, heeft de ambitie om een sterrenrestaurant te worden. Volgens Wim Pijbes, hoofddirecteur Rijksmuseum, past die ambitie helemaal in de ontwikkeling van horeca binnen musea. “Die wordt steeds beter en internationaal wordt de lat zeer hoog gelegd.” Het nieuwe restaurant heeft 140 zitplaatsen en is gevestigd in de pas geopende Philipsvleugel. Naast het restaurants is er en aparte ruimte voor 36 gasten en een terras met 130 plaatsen. Op de kaart staan gerechten met voornamelijk producten van Nederlandse bodem. Een team van topchefs onder leiding van Joris Bijdendijk krijgt elk seizoen versterking van een internationaal vermaarde gastkok, vergelijkbaar met een gastconservator. Margot Janse uit Zuid-Afrika bijt het spits af in januari. De producten waarmee de Rijkskeuken werkt zijn van de beste kwaliteit, waar mogelijk biologisch of kleinschalig geproduceerd. De chefs, naast Bijdendijk  de chefkoks Wim de Beer en Jos Timmer, delen het gedachtengoed van Slow Food. Op de kaart zie je deze trend terug in gerechten die zijn bereid met ingrediënten van de Ark van de Smaak, een lijst met traditionele, ambachtelijke ‘vergeten’ streekproducten. Volgens Pijbes zijn er internationaal al een aantal museumrestaurant met een en twee sterren. Het Rijks heeft die ambitie ook. Het Rijksmuseum wil zich internationaal spiegelen aan de beste musea ter wereld en daar past een duidelijke ambitie bij ook met het restaurant. Het restaurant, geschreven al RIJKS®, is een joint venture van Vermaat Groep en Rijksmuseum. Vermaat werkt ook onder meer samen met het Nationaal Militair Museum, het Mauritshuis, Artis, Schiphol en het Radboud UMC. Paul Vermaat, algemeen directeur Vermaat is bijzonder trots op de samenwerking: “Na onze succesvolle samenwerking in het café van het Rijksmuseum, hebben we nu dit mooie restaurant neergezet, samen met alle betrokkenen en mensen van het Rijksmuseum en architect Paul Linse.” Vermaat wil vooral de locatie faciliteren en zo min mogelijk op de voorgrond treden. “Het zijn uiteindelijk de mensen ter plekke die het moeten invullen.” Twee strategische partners van het Rijksmuseum Douwe Egberts en Heineken hebben speciaal voor het restaurants producten ontwikkeld. Ter ere van de bijzondere band tussen deze twee Amsterdamse iconen ontwierp Heineken de Amsterdam Originals: een serie van zeven Heineken flesjes die door de verrassende toepassing van bekende kunstwerken uit het Rijksmuseum een unieke collectie vormt. Douwe Egberts ontwikkelde als sponsor van het Rijksmuseum een nieuwe koffieblend. De nieuwe melange is ook te koop in de Rijksshop. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid