Omzet cafetaria’s in maand oktober 2,4% lager
Analyse - In oktober is de omzet met 2,4% teruggelopen ten opzichte van de omzet in september. Vooral de kassatransacties hebben hieraan bijgedragen met een daling van 5,6%, terwijl de online transacties weer zijn gegroeid met 7,3%.
Dit blijkt uit verzamelde gegevens via de kassadata van NTF, op basis van 360 cafetaria’s met een gezamenlijk aandeel van 20% in de Nederlandse cafetariamarkt, van zowel de verkopen offline als online. De cijfers geven aan dat de groei van januari tot en met oktober met 7,3% lager ligt dan de groei van januari tot en met september van 8,4%. Verder laten de gegevens zien dat vooral kassatransacties zijn teruggezakt van 7,7% naar 6,3%, waar de online transacties stabiel op een plus van 8,8% zijn blijven staan.
Alcoholische dranken en ijs verliezen positie
Friet, saus en snacks staan over de eerste 10 maanden van 2023 op 8,5%, hoger dan het totaal van 7,3% t/m oktober. Dranken en vooral alcoholische dranken blijven achter evenals tussendoortjes, met name ijs die allemaal blijven hangen op +2% tot +3%. Maaltijden doen het minstens net zo goed als friet, saus en snacks.
Binnen de friet, snacks en saus, zijn het vooral friet en snacks die de omzet vooruit helpen. Snacks blijven met een groei van 7% enigszins achter, en dit geldt nog sterker voor de hamburger, de frikadel en de kroket, allen met plus van 3% tot 4%.
Prijzen stijgen harder dan de omzet
Volumematig betekent de ontwikkeling een lichte min, omdat de prijzen gemiddeld harder omhoog gaan. En dit is ook de reden van een relatief betere omzetontwikkeling voor friet dan voor snacks omdat friet meer in prijs is verhoogd.
Thuisbezorging telt zwaarder
Voor de komende maanden (november t/m januari) wordt thuisbezorging relatief belangrijker in het omzetplaatje. Namelijk van gemiddeld max. 25% naar max. 30%. En daarmee komt de omzetdruk nog meer in het weekend te liggen omdat de omzet van thuisbezorging nog sterker op de vrijdag t/m de zondag leunt. Online wordt 64% van de omzet op deze 3 dagen gerealiseerd. Terwijl voor de kassa dit 58% is (voor friet, saus en snacks).
Verantwoording
Per maand worden alle transacties van het horecaplatform van NTF voor online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market voor een constante groep van cafetaria’s. Het gaat daarbij om de verkopen van januari 2021 tot en met oktober 2023. De komende maanden blijven More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkeling volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.
Bron: More2Market/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Prijsontwikkeling cafetaria’s in 2024 stabiel
Analyse - Na 2 jaar van substantiële prijsstijgingen is het beeld over de eerste maanden van 2024 nu veel constanter. De prijsstijgingen zoals uit het verleden doen zich nu niet meer zo sterk voor.
Lees berichtCafetariaomzet groeit in februari met 2,4%
Cafetaria – De omzetten in de cafetariasector zijn in januari en februari dit jaar enigszins toegenomen ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar, met 2,8% in totaal. In de maand februari nam de omzet met 2,4% toe in vergelijking met dezelfde maand in 2023.
Lees berichtILT gaat strenger controleren op naleving SUP-regels
Controle - De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) gaat cafetaria’s strenger controleren op de naleving van de nieuwe verpakkingsregels, de zogenaamde Singel Use Plastic (SUP)-regels. Daarvoor waarschuwt vakvereniging ProFr, die daarover bericht heeft ontvangen van de inspectiedienst.
Lees berichtCafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024
Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform...
Lees berichtBram Ladage schept 24.000 gratis frietjes weg op Valentijnsdag
Formulenieuws – Cafetariabedrijf Bram Ladage vierde Valentijnsdag dit jaar met het gratis weggeven van een ‘Brammetje’. Afgelopen woensdag werden op die manier maar liefst 24.000 klanten blij gemaakt met een gratis 'frietje met'.
Lees berichtMcCain maakt goede start met regeneratieve landbouw
Duurzaam – Het vorig jaar gelanceerde programma voor regeneratieve landbouw van McCain in Nederland is boven verwachting uit de startblokken gekomen. Reden voor McCain om in 2024 de omvang van het programma verdubbelen. Onderdeel van di transitieproject is een samenwerking met de Rabobank voor het verstrekken van een aantrekkelijke rentekorting voor apparatuur die nodig is voor regeneratieve landbouw.
Lees bericht