Ook Horeca Expo in Gent ondervindt druk deelnemers


Unilever had een 3D-scherm in de stand met spectaculaire beelden

Horecavakbeurzen – Belgisch leukste horecabeurs is zondag van start gegaan. Het aantal deelnemende foodbedrijven aan de Horeca Expo in Gent lag deze editie iets lager dan vorig jaar. Ook duurt de beurs een dag korter. De Horeca Expo, waar de zuidelijke horecaprofessionals komen kijken, proeven en ontmoeten, ondervindt net als andere beurzen de druk bij de deelnemende leveranciers.

Voor de Belgische horecaondernemers is smaak heel belangrijk. En dus trekken traditioneel heel veel ondernemers naar hun vakbeurs in Gent om producten echt te proeven. Ook deze editie doen ze dat weer in grote getalen, maar ook de Horeca Expo ontkomt er niet aan dat de deelnemende bedrijven steeds weer opnieuw hun afwegingen maken om aanwezig te zijn op dit professionele platform. Door de beurs anders in te delen en stands te verplaatsen is de ene editie altijd moeilijk te vergelijken met de editie ervoor, maar wie goed keek, zag toch dat er diverse leveranciers niet aanwezig waren.

Ontmoeten

Dat maakt de beurs voor de bezoekende horecaondernemers niet minder interessant. Ze ontmoeten elkaar, gaan het gesprek aan over de business en nemen indirect toch nieuwe ontwikkelingen waar. Hoewel, echt veel nieuws, of beter gezegd innovaties, zijn er niet op dit moment. De meeste bedrijven zijn al blij wanneer zij hun bestaande producten op een goede manier kunnen blijven produceren. Oplopende kosten in energie, arbeid en grondstoffen doen zich overal voor. Ook in België. Bij veel aanwezige leveranciers kwam dan ook met regelmaat het grote aantal horecabedrijven dat in België te koop staat ter sprake. Het was een duidelijk signaal dat ook de horeca het bij onze zuiderburen het momenteel zwaar hebben.

Inspiratie

Toch boden de deelnemende bedrijven voldoende inspiratie in het presenteren en aankleden van producten en productcombinaties. Voor veel horecabedrijven is daar misschien ook wel de meeste winst te behalen. Voor veel bedrijven gaat het er niet per se om nieuwe producten op te nemen, maar om het met de bestaande producten beter te doen richting de gast. Op dat vlak kon menig professional zich te goed doen aan vele creatieve oplossingen. Productpresentaties die een bijdrage leveren voor een hogere vraagprijs en dus een bijdrage kunnen leveren aan een hogere marge en dus de winstgevendheid.

Innovatie Awards

Bij opening van de beurs worden ook altijd in Gent de Innovatie Awards uitgereikt. De prijs wordt uitgereikt in verschillende categorieën. Deze keer vielen de volgende bedrijven in de prijzen:

- Food | Aquafaba Extract van Que Pasa

- Beverages | Vodka Utopie van Distillerie de Biercée

- Technology | AI planning van Strobbo

- Kitchen Supplies & Equipment | Le Grand Foodtrailers - New Vintage

- Furniture & Decoration | Fern Leaf Imprint van Arena Ceramics

- Hospitality | Fridom minibar van Axces

- Sustainability | CO2 neutrale dispensers van Tork, een merk van Essity

- Visitor's Choice | Boekenreeks: Koken is … begrijpen van The Cooking Blueprints

Bron: @FoodClicks

Tork won de duurzaamheidsprijs bij de Innovatie Awards
Productpresentatie bij Pastridor/Lantmannen
Pinsabrood van Scrochiarella
Ruiken, proeven en keuren op Horeca Expo
Met een goede presentatie is meer marge te realiseren
Geen afval met eetbaar bestek
De stand van Sligro was verplaatst van de beursingang naar de plek waar eerst Metro stond
Wijn in een koker voor een tapinstallatie

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Private Labelbeurs PLMA vult negen RAI-hallen met food

Vakbeurzen - Ruim 2.950 exposanten uit 70 landen gaan op 28 en 29 mei de beurshallen vullen van de RAI in Amsterdam. Negen hallen van het Amsterdam Convention Centre worden in beslag genomen door de foodbedrijven. De PLMA is daarmee de grootste foodvakbeurs in Nederland.

Lees bericht

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht



CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Opsplitsen ZorgTotaal in Zorg & food en Zorg & ICT goede zet

Vakbeurzen - Eigenlijk is er maar relatief weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar van 8 tot en met 11 april worden voor de eerste keer de drie vakevents Zorg & food, Zorg & facility en Zorg ICT gezamenlijk gehouden als opvolger van de vroegere beurs ZorgTotaal. Dat wil niet zeggen dat belangstellenden de weg naar de Jaarbeurs in Utrecht niet wisten te vinden. In tegenstelling....

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid