Ook supers merken buitenlandse concurrentie

Supermarkt - Duitse supermarkten worden door de grote prijsverschillen steeds aantrekkelijker voor Nederlanders om hun dagelijkse boodschappen te doen. Van de totale huishoudelijke voeding uitgaven besteden de Limburgers afgelopen maand 4.8% (was 4.3%*) in het buitenland.

Dit blijkt uit de periodieke omzetgegevens van onderzoekbureau GfK naar de aankopen van consumenten in Nederlandse supermarkten.

Ook de inwoners van Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland besteden steeds meer bij de Oosterburen. Ruim 15% van de Limburgse wijn- en aperitieven-bestedingen vindt over de grens plaats. Voor Brabanders en Zeeuwen is het minder aantrekkelijk om de supermarkten in België te bezoeken.

Pomphouders, slijters en tabaksverkooppunten klagen al langer over de vlucht van consumenten naar het buitenland, met name door de recente accijnsverhogingen, maar nu blijkt dat de supermarkten ook steeds meer last gaan ondervinden van de bezoeken over de grens.

Desalniettemin groeide de omzet van de supermarkten in januari 2014 met 1,5% van €3.13 miljard (jan 2013) naar €3.18 miljard (jan 2014). De omzet per kassabon daalde met 0,3% van €22,17 (jan 2013) naar €22,09 (jan 2014). In november 2013 en december 2013 daalde de supermarktomzet nog met respectievelijk 0,6% en 1,0%.

Bron: GfK/FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek