Op Horeca Expo staat proeven en inkopen centraal


Beurzen – Eén minuut stilte ter nagedachtenis aan de slachtoffers in Parijs werd ook in acht genomen op de Horeca Expo in Gent. Die ‘stille minuut’ vormde maandag het bizarre decor voor deze levendige Belgische horecavakbeurs. Want in tegenstelling tot veel Nederlandse ondernemers koop de Belgische foodprofessional nog volop in nop een beurs. Ondanks de gebeurtenissen in Parijs was de belangstelling groot. Ook vanuit Frankrijk. Zeker gezien het feit dat als gevolg van de aanslagen de presentatie van de Michelingids België en Luxemburg op de beurs tot nader order werd uitgesteld. Algemene gevoel bij standhouders was weliswaar dat er wat minder mensen waren dan vorige jaren, maar echt staven met cijfers kon niemand dat. Op het gebied van productinnovaties was er niet heel veel nieuws te melden, behalve dan dat het de eerste openbare presentatie was van Lattiz, de baristamachine van FrieslandCampina. De belangstelling voor deze technische innovatie is groot. De meeste innovaties zaten ook in de techniek, zoals de vaatwasser van Winterhalter, die de warme lucht in de keuken gebruikt om het waswater op te warmen en de gekoelde lucht als een airconditioner terug de keuken in blaast. Een oplossing voor de hoge temperaturen in de keuken, maar ook een prijzige. Met 650 exposanten en 3.000 merken op 54.000m² biedt Horeca Expo het meest volledige en kwalitatieve aanbod in België op foodgebied. In tegenstelling tot de beurzen in Nederland is de Horeca Expo vooral een beurs waar nog echt wordt ingekocht door de ondernemers. Ook het Bourgondische karakter bij onze zuiderburen is voelbaar en zichtbaar op de stands; bezoekers proeven en keuren de producten, veelal gezamenlijk met familie en personeel, en kopen op basis van die ervaringen in. Des te opvallender is dat het snackfabrikant Van Geloven met een kwaliteitsproduct als de Bourgondiër toch fors aan de bak moet om een marktpositie te krijgen, terwijl deze producten in Nederland goed aanslaan. Omgekeerd geldt dat de snorsnack de Moustache juist bij onze zuiderburen een hit is en het resultaat in Nederland te wensen overlaat. Nederland en België mogen dan weliswaar voor het grootste deel dezelfde taal spreken, in smaak en smaakbeleving zijn er blijkbaar essentiële verschillen. Of zoals een Nederlandse snackbarhouder het zei: “Ik heb de Moustache geprobeerd, maar bij mij is het toch: wat een boer niet kent, dat eet die niet.” Het maakt wellicht ook pijnlijk duidelijk hoe belangrijk het is dat Nederlandse ondernemers eindelijk serieus werk maken van het overtuigen van klanten om toch vooral eens voor iets nieuws te kiezen. Want alleen blijven zitten op een standaard assortiment, houdt vernieuwing en verrassing in het cafetariabedrijf tegen en zorgt uiteindelijk ook voor minder klanten. Naast een uitgebreid koffie- en bieraanbod, bood de Horeca Expo ook een ruim aanbod vers, veelal via exposerende groothandels. Ook Sligro profileerde zich sterk op de beurs. Het bedrijf wil immers serieus werk maken van de Belgische foodservicemarkt en zet daartoe sinds enige maanden duidelijke stappen in het vinden van een geschikte locatie. Binnenkort daarover meer. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid